Zijn de kortste grappen de beste? De aankondiging van een “Edition 53” voor de Defender ter ere van de legendarische Series I zou zo maar een goed bedoelde grap kunnen zijn. Want in de praktijk komt deze Edition 53 neer op één eenvoudige ingreep: het weglaten van het reservewiel! Alle gekheid op een stokje, deze optie waarbij je het logge reservewiel achteraan weghaalt, heeft wel degelijk zijn voordelen. Niet alleen komt het silhouet zo dichter in de buurt van het origineel uit 1953, het zorgt er vooral voor dat de Defender zich makkelijker door de stad kan bewegen. Door het reservewiel van de achterdeur te verwijderen, wordt de totale lengte van de wagen namelijk met 26 cm verkort.
Betere zichtbaarheid en accessoires
Naast het compacter maken van de Defender, zorgt het weglaten van het reservewiel ook voor een beter zicht naar achteren. Bovendien maakt deze keuze de montage van klassieke accessoires mogelijk, zoals een fietsenrek bijvoorbeeld.


Optie beschikbaar op 90, 110 of 130
Hoewel de langere versies van de Defender, met of zonder reservewiel, nog steeds forse wagens blijven om in stedelijke omgevingen te parkeren, is het goed om weten dat het “Edition 53”-pakket niet enkel beschikbaar is voor de Defender 90. Je kan het ook bestellen op de Defender 110 en 130. Alleen de Defender OCTA, de sportieve variant van het gamma, komt er niet voor in aanmerking. Al deze versies kregen recent nog een lichte technische en esthetische update voor modeljaar 2025.
Nog compacter in 2027?
Voor de fervente Defender-fans die écht een versie willen die geschikt is voor de stad, is er goed nieuws. Er wordt namelijk gewerkt aan een “Baby Defender”, die vermoedelijk Defender Sport zal heten. Dit volledig elektrische model wordt verwacht in 2027 en mikt op wie het Defender-DNA wil, maar dan in een compacter en milieuvriendelijker jasje.