Jean-Francois Christiaens

7 JUN 2019

Mazda’s revolutionaire Skyactiv‑X‑motor geeft zijn cijfers vrij

Zoals beloofd krijgt de nieuwe Mazda 3 binnenkort een nieuwe benzinemotor die werkt als een diesel om zijn verbruik te beperken. De Skyactiv-X geeft nu zijn technische details vrij.

Tot nu toe heeft de nieuwe Mazda 3 een relatief beperkt motoraanbod. Klanten kunnen maar kiezen tussen een atmosferische 2.0 benzine van 122 pk en 213 Nm en een 1.8 turbodiesel van 116 pk en 270 Nm. Binnenkort komt daar eindelijk de 2.0 Skyactiv-X bij.

Het beste van twee werelden?

Die valt op door zijn ‘dubbele werking’: hij combineert de ontsteking met bougie van een benzinemotor met de ontsteking door compressie van een diesel. De technologie was al bekend maar tot nu toe nog nooit toegepast op een auto die op grote schaal zou worden gebouwd.

Verbruik

De 2.0 Skyactiv-X produceert 180 pk bij 6.000 tpm en 224 Nm bij 3.000 tpm. Volgens de gecorreleerde NEDC-cyclus stoot hij als berline 96 g/km aan CO2 uit, en als vijfdeurs 100 g/km. Dat komt overeen met een gemiddeld verbruik van 4,3 en 4,4 l/100 km.

Automaat en 4x4

De motor kan ook worden besteld met een zestrapsautomaat en/of vierwielaandrijving. In de hatchback levert dat een maximale CO2-uitstoot op van 123 g/km, en een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km.

Advertentie
Advertentie
Advertentie