Presentatie
De strategie waarmee Mazda zijn marktaandeel wil vergroten, berust op het aanbieden van volledig vernieuwde en erg attractieve modellen die in het verleden niet altijd verkrijgbaar waren. Na 12 jaar afwezigheid presenteert Mazda zo weer een kleine driedeurs. Volgens de constructeur zou de Mazda 2 driedeurs, 30% van de verkoop uitmaken. Zijn sportieve uiterlijk zal zeker door vrijgezellen en jonge koppels gesmaakt worden. Buiten de verwijdering van de twee deuren verandert er weinig aan de Mazda 2, maar toch komen zijn knappe lijnen nu nog beter tot uiting en vermindert het gewicht nog eens met 10 kg. Tegenover zijn voorganger maakt dat in totaal zelfs 110 kg, maar die werd enkel in vijfdeurs-versie aangeboden. Om de instap naar achteren toch nog makkelijk te houden werd de deuruitsnijding 165 mm groter als die van de vijfdeurs. Jammer genoeg heeft de passagiersstoel vooraan geen geheugenstand, waardoor de passagier telkens weer de juiste positie moet zoeken.
De Mazda 2 wordt in drie versies voorgesteld. Elke variante krijgt centrale vergrendeling, elektrisch regelbare spiegels, elektrische stuurbekrachtiging en ABS. Afhankelijk van de versie kunnen daar nog zes airbags, elektrisch verwarmde en inklapbare spiegels, 15 of 16 duimsvelgen en automatische airco bijkomen. Maar ook elektrische ruitenheffers, regensensoren, een snelheidregelaar en snelheidsbegrenzer (voor de 1.5 benzine met boordcomputer) en dynamische stabiliteitscontrole kunnen een plaatsje vinden op de Mazda 2.
Onder de kap van de driedeurs vind je dezelfde motoren als die van de vijfdeurs terug. Beginnen doen we bij de MZR 1.3, die toch al op een variabele distributie kan rekenen en in twee vermogensversies te verkrijgen is. De “Standard Power” levert 55 KW/75 pk, terwijl de “High Power” 63 KW/86 pk produceert. Beide motoren verbruiken slechts 5,4 liter per honderd kilometer, wat een uitstoot van 129 gr/km CO2 oplevert. De volgende benzinemotor is de MZR 1.5 wiens maximale vermogen 76 KW of 103 pk bedraagt. Zijn gemiddeld verbruik ligt bij 5,9 liter, met een uitstoot van 140 gr CO2 per km . Uiteraard kan je de Mazda 2 ook met een dieselmotor bestellen. De MZ-CD 1.4 common-rail turbodiesel van PSA-Ford origine levert aan 4000 toeren 50 KW/68 pk, terwijl zijn koppel aan 2000 omw bij 160 Nm topt. Hij verbruikt slechts 4,3 liter per honderd kilometer, wat een lage uitstoot van 114 gr/km oplevert en, in de vorm van een extrakorting van 3%, een cadootje van de regering oplevert. Alle motoren worden overigens aan een manuele vijfbak van Mazda-origine gekoppeld.
De prijzen starten aan 11.550 € voor de 1.3 Challenge van 75 pk, terwijl de 1.4 CDVi Sport van 68 pk 15.850 € moet kosten ofwel 440 Euro minder als de vijfdeurs.
Op de weg
Tijdens het rijden vinden we integraal de kwaliteiten van de vijfdeurs terug. De auto voelt levendig, licht en handig aan, terwijl zijn geroemde motriciteit ook hier weer voor de nodige en erg positieve commentaren zorgt. Zelfs de 75-pk basis versie verdedigt zich behoorlijk. Ondanks enkele onderdelen in hard en somber kunststof, is het geheel goed afgewerkt, maar we denken toch dat een ietwat vrolijkere toets waarvan de Italianen het geheim hebben, geen kwaad zou doen.
Al bij al is deze kleine maar aantrekkelijke stadsvlo een echte auto geworden, die zich niet bepaald tot de stad wil beperken.