François Piette

20 JAN 2010

Mini Countryman: Mini voor alle wegen

De Brits-Duitse constructeur begeeft zich op onbegane paden. Nadat het huidige gamma de stad heeft ingepalmd, zoekt Mini het nu ook naast de weg. Het plezier staat nog altijd voorop en draait rond het cijfer vier: vierwielaandrijving (in optie dan toch), vier zitplaatsen (of vijf…) en vier deuren (als je de achterklep niet meerekent).

Groter

In tegenspraak met zijn naam blijft de Mini groeien. Eerst was er de Clubman en nu bekijkt de Countryman de weg van wat hoger. Binnenin is er plaats voor vier. Optioneel kun je de achterbank gratis laten vervangen door een exemplaar met drie zitjes. Opvallend is de centrale rail die het interieur in tweeën deelt en tal van mogelijkheden biedt. Je kunt er bergvakken of bekerhouders op plaatsen, audioapparatuur aansluiten enzomeer. In optie creëert een panoramisch dak meer lichtinval.

Motoren

Alleen 1,6-liter viercilinders staan op het programma, maar er is keuze tussen benzine en diesel en het vermogen gaat van 90 tot 184 pk voor de Countryman Cooper S. De benzinemotoren worden gekoppeld aan een automatische zesbak of Steptronic. BMW staat natuurlijk voor zuinigheid en daarom wordt de Countryman uitgerust met een start-stopsysteem, een energierecuperatiesysteem en een schakelindicator en werd het motorbeheer aangepast. Het volledige pakket dus.

Vierwielaandrijving

Bij Mini heet de vierwielaandrijving ALL4. Kort maar duidelijk. Normaal gezien wordt het vermogen tussen de voor- en de achteras verdeeld in een 50/50-verhouding. Naargelang de omstandigheden kan dit naar 0/100 veranderen. Maar de vierwielaandrijving is alleen verkrijgbaar in optie.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie