Jean-Francois Christiaens

17 OKT 2018

Officieel: deze X7 wordt BMW’s vlaggenschip

Vorig jaar bleef het op het salon van Frankfurt nog bij een conceptmodel, maar nu gaat het doek van BMW’s grootste SUV ooit. De X7 vervoert zeven passagiers in alle comfort.

Met zijn afmetingen en gewicht staat het beruchte “Freude am Fahren” misschien niet centraal, maar technologie is wel een kernwoord in deze X7. In tegenstelling tot wat je zou denken bij deze bijna 5,2 meter lange, 2 meter brede en 1,8 meter hoge X7 is de verticale voorkant aerodynamisch, dankzij de “air curtains” en het enorme niervormige radiatorrooster met mobiele lamellen. Led-koplampen zijn standaard, optioneel zorgen laserkoplampen voor een zicht van 600 meter. De lichtsignatuur achteraan doet wat denken aan die van de 7-Reeks, maar beide modellen staan natuurlijk met hetzelfde nummer bovenaan het BMW-gamma.

Luxe en comfort

Standaard heeft deze X7 zeven zitplaatsen, verdeeld over drie rijen. Voor meer comfort kan de bank op de tweede rij vervangen worden door twee afzonderlijke “captain chairs” met dezelfde functionaliteiten als de voorzetels. Maar ook op de laatste rij heb je twee zetels voor volwassenen, een eigen klimaatregeling, armleuningen, bekerhouders en zelfs een glazen dak.

Ruimte

Met alle zetels neergeklapt beschikt de BMW X7 over een gigantische kofferruimte van 2.120 liter. Als vijfzitter heeft hij 750 liter, met de derde zetelrij rechtop blijft er 326 liter over. Alle zetels zijn elektrisch verstelbaar. Met knoppen in de koffer kan je de zetelrijen afzonderlijk neerklappen.

Toptechnologie

Het dashboard herkennen we uit de recente X5, net als de technologie. De “Live Cockpit Professional” is standaard, met twee 12,3 duim grote schermen, een voor het instrumentenpaneel en het ander voor het infotainment. Verder noteren we nog een groot head-updisplay en heel wat rijhulp uit de 7-Reeks.

Luchtkussen

De nieuwe X7 staat op dezelfde fundamenten als zijn kleine broer, de X5, en krijgt dus dezelfde evoluties. Luchtvering is hier weliswaar standaard, vierwielsturing een optie. Een terreinversie, de xOffroad, krijgt een specifieke versnellingsbak en eigen xDrive-systeem en een vergrendelbaar achterdifferentieel.

Zes cilinders

Bij zijn lancering is de BMW X7 beschikbaar met drie motoren. De V8-benzinemotor wordt in Europa niet ingevoerd, daar moeten we ons tevreden stellen met de 40i, de zes-in-lijn turbobenzine van 340 pk. De instapdiesel is de 30d, een 3.0 met 265 pk. De M Performance-versie is dan weer de M50d, met vier turbo’s, 400 pk en 760 Nm. Alle motoren zijn voorzien van xDrive-vierwielaandrijving en een Steptronic-automaat met acht verzetten.

Maart 2019

Op dit moment geeft BMW nog geen prijzen voor de nieuwe X7. Daarvoor is het nog wachten tot zijn debuut in de showroom, in maart 2019. Op termijn volgt er ook een plug-inhybride.

Advertentie
Advertentie
Advertentie