Het Chinese merk Omoda breidt zijn assortiment uit met de grootste telg in de familie tot nu toe: de Omoda 9 SHS. Deze plug-in hybride met een actieradius van 1.100 km krijgt een prijskaartje van 52.900 euro.
Chery, het bedrijf achter de merken Omoda en Jaecoo, timmert vastberaden voort aan de Europese expansie. Hun nieuwe wapen in de strijd om marktaandeel in het erg competitieve segment van de premium SUV’s: de Omoda 9 SHS. Vorige maand kregen we al wat info over deze nieuwkomer, vandaag heeft Omoda ook de Belgische prijs op de wagen geplakt.
Overtuigend op papier: 1.100 km, 605 pk en 4,9 s
Even recapituleren: Omoda zet deze 9 SHS in de markt als “een high-end plug-in hybride SUV voor bestuurders die op zoek zijn naar een luxueuze, krachtige en veelzijdige rijervaring.” Krachtig is de SUV alvast wel: uiteindelijk krijgt de Omoda 9 SHS een gecombineerd vermogen van maar liefst 605 pk, goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 4,9 seconden!
De letters SHS staan voor Super Hybrid System, een combinatie van een 1,5 l benzinemotor met turbo en 2 elektromotoren, één op de vooras en één op de achteras. Een vergelijkbare hybridetechniek zagen we eerder al in de zuinige Jaecoo J7 PHEV, maar de Omoda 9 SHS krijgt een extra motor op de achterwielen, wat hem dus vierwielaandrijving oplevert. Die extra motor zou alleszins niet moeten zorgen voor dramatisch meer dorst: volgens Omoda neemt de 9 SHS genoegen met gemiddeld 1,4 liter benzine per 100 km. Dankzij een 100% elektrische range van 145 km haalt hij een gecombineerd rijbereik van 1.100 km.



Met het comfort van een vliegende vis
Omoda richt zich met dit model op het premium SUV-segment en heeft daarom de nodige ingrepen gedaan om de wagen ook premium te laten aanvoelen. Het “Flying Fish”-chassis krijgt geavanceerde schokdempers en een speciaal ontworpen remsysteem, wat zou moeten bijdragen tot een soepele en schokvrije rijervaring. Bovendien is hij uitgerust met 18 geavanceerde rijhulpfuncties, zoals noodremhulp, rijstrookassistentie en snelwegondersteuning.
Binnenin hoopt Omoda ook een premium-ervaring aan te kunnen bieden, daarvoor zette het extra in op comfort met bijvoorbeeld een Sony-audiosysteem met speakers in de hoofdsteunen, een massagefunctie in de voorzetels en verwarmde zitplaatsen op de achterbank. Hij heeft een koffervolume van 660 liter, dat tot 1.783 liter kan worden vergroot door de achterste zitrij neer te klappen.
Bij een premium model horen ook premium prijzen. De Omoda 9 SHS komt op de markt met een basisprijs van 52.900 euro. Daarmee plaatst hij zich weliswaar ver onder de premium plug-in SUV bij uitstek, de BMW X3 30e xDrive (vanaf 69.350 euro) en zelfs onder de kleinere BMW X1 xDrive25e (vanaf 53.250 euro). Hij duikt ook net onder de prijs van een andere populaire plug-in gezins-SUV, de Skoda Kodiaq 1.5 TSI iV (vanaf 55.710 euro). Of die prijs en zijn luxueuze uitrusting zullen volstaan om gezinnen weg te lokken van de klassieke merken in deze klasse, zal de toekomst moeten uitwijzen.