François Piette

27 OKT 2015

Onvoorstelbaar: zo behaal je je rijbewijs in Japan

We nemen je even mee naar Japan, meer bepaald naar Tokyo… naar het dak van een hoog gebouw. Een plaats die volledig is ingericht want het is de locatie waar de aspirant-autobestuurders hun eerste praktijklessen krijgen.

Je vindt de Belgische wetgeving om je rijbewijs te halen al veel te duur en te complex? Weet dan dat in Japan dit traject niet alleen veel strenger is, maar ook een flink stuk duurder. De rijlessen zijn er verplicht en kosten je een klein fortuin: 300.000 Yen, of zo’n slordige 2.250 euro!

Op het dak
De prijzen van immo en de beperkte hoeveelheid grond hebben de Japanners de hoogte in gejaagd, want ze hebben hun vlucht genomen naar de daken van hoge gebouwen om er hun instructieterreinen op te bouwen. Na 19 uur theorie moet de leerling nog 19 uur praktijkervaring opdoen als hij met een wagen met manuele versnellingsbak wil leren rijden. Het gevolg is dat slechts 1,5% van het Japanse wagenpark is uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak. Het gros van de Japanners kiest voor een automaat. De reden daarvoor moet je niet ver zoeken: je hoeft slechts 4 uur praktijkervaring op te doen om met dit type wagen te mogen rijden.

Het belangrijke papiertje
De praktijkervaring verloopt in twee fases: eerst moet je op een privé-terrein zoals dit dak van een gebouw de basismanoeuvres onder de knie krijgen en moet je kunnen starten en stoppen. Om een voorlopig rijbewijs te behalen moet de leerling zijn uren op privé-terrein afleggen, maar ook slagen in zijn theoretisch examen en slagen in een praktische proef. Daarna mag hij pas op de openbare weg oefenen. Eens hij daar voldoende ervaring heeft opgedaan moet hij nog een keer voor twee examens slagen: de praktische proef op de openbare weg en een moeilijker theoretisch examen.

9 maanden
Vanaf het moment dat een potentiële autobestuurder aan zijn opleiding begint, heeft hij maximaal negen maanden om het rijbewijs te halen. Wie er echt voor wil gaan, kan het traject op een maand afwerken. Volgens de directeur van de rijschool Kanamachi Driving School stellen de instructeurs zich uitermate flexibel op en proberen ze de lessen zoveel als mogelijk aan te laten sluiten op het lessenrooster van de jongeren.

Vanaf 70 jaar
Wie 70 jaar oud is, moet zijn rijbewijs opnieuw behalen. En daar stopt het niet. Eens de 70 voorbij moet de man of vrouw op leeftijd elke drie jaar opnieuw zijn of haar rijbewijs halen. Een goede aanpak?

Advertentie
Advertentie
Advertentie