François Piette

10 JAN 2005

Opel Trixx : prototype van een slim stadswagentje

Opel stelt ons, in paleis 9, zijn visie voor op het marktsegment van de kleine, polyvalente stadswagentjes. Dit concept kreeg de naam Trixx en karakteriseert zich door een verbazingwekkende interieurruimte en een nooit geziene veelzijdigheid binnen erg compacte afmetingen. 3 volwassenen en 1 kind Deze kleine, ultra-compacte stadswagen is in staat om 3 volwassenen en één kind te vervoeren. Erg origineel is dat de toegang wordt vergemakkelijkt door drie pantograafdeuren, twee aan passagiers- en een aan bestuurderszijde, die op een gelede arm rusten zodat ze evenwijdig met het koetswerk kunnen geopend kunnen worden zoals schuifdeuren. De TRIXX heeft dan ook geen behoefte aan een achterklep. Maar de achterruit glijdt wel naar beneden om een bijkomende toegang tot het interieur te bieden. De studie kreeg ook een open dak in glas waarvan het achterste gedeelte naar voor schuift, zodat hij als pick-up kan fungeren. Ideeën Dit kleine concept herbergt nog andere vondsten : een opblaasbare achterzetel, een neerklapbare passagierszetel en een open dak waarvan één paneel elektrisch wegschuift om lange voorwerpen rechtop te vervoeren. De passagier kan beschikken over heel wat beenruimte wanneer hij de voorzetel neerklapt en plaatsneemt op de achterzetel die dan een echte divan wordt. Als hij niet gebruikt wordt, ligt de achterzetel plat op de laadvloer en dankzij de geïntegreerde compressor neemt hij in enkele seconden tijd weer zijn vorm aan. De TRIXX wordt aangedreven door de zuinige 1.3 CDTI turbodieselmotor met 51 kW/70 pk gekoppeld aan de gerobotiseerde ‘Easytronic’ versnellingsbak met vijf versnellingen.
Advertentie
Advertentie
Advertentie