of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/6

Peugeot 508: heropleving van de sportback

<p><span>Peugeot neemt zijn 508 volledig onder handen. De traditionele berline wordt uitgezwaaid voor een berline-coupé met premiumambities. Kan deze leeuw de concurrentie aan?</span></p>

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

22 Februari 2018

Advertentie

Onder druk van het immer groeiende SUV-segment moet de klassieke berline zich heruitvinden. Bij de vernieuwing van zijn 508 gaat Peugeot nu voor de berline-coupé. De 508 is dus 6 centimeter lager dan zijn voorganger, kiest voor frameloze ruiten zoals de Duitse premiumcoupés en ruilt zijn klassieke koffer in voor een vijfde deur. De nieuwe generatie is ook 8 centimeter korter en heeft een 2,4 centimeter kortere wielbasis. Met 487 liter in plaats van 545 liter vroeger boet de 508 ook lichtjes aan kofferruimte in, al is de toegang dankzij de grotere klep wel makkelijker. Stijlkenmerken zijn er onder meer in de vorm van led-stroken op de achterkant die permanent branden.

Nachtzicht

Peugeot mikt duidelijk op klanten van de Audi A5 Sportback, en probeert dat ook te doen met de uitrusting van zijn 508. De nieuwe generatie maakt op dat vlak een reuzensprong vooruit. Je kunt onder meer kiezen voor nachtzicht met een infraroodcamera die mensen en dieren kan opmerken tot 250 meter voor de auto. Er is ook een gestuurde ophanging, er zijn zetels met massagefunctie, een actieve snelheidsregelaar met automatische correctie van de maximumsnelheid, een automatisch noodremsysteem, enzovoort.

i-Cockpit Amplify

De Fransen willen duidelijk geen model meer lanceren zonder hun i-Cockpit. De nieuwe generatie 508 combineert een klein stuur met een 10 duim groot HD touchscreen en een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 duim dat de klassieke tellers vervangt. Dan is er nog de i-Cockpit Amplify, waarmee je de sfeer aan boord kunt regelen via specifieke modi als “Boost” en “Relax”.

-70 kilogram

Zijn EMP2-platform deelt hij met de 3008, waardoor de 508 zo’n 70 kilogram lichter is dan zijn voorganger. Dat dankt hij onder meer nog aan zijn motorkap en voorvleugels uit aluminium. Een stijvere structuur en moderne ophanging moeten volgens Peugeot zorgen voor “intense sensaties”.

130 tot 225 pk

De nieuwe 508 wordt gelanceerd met twee versies van de 1.6 PureTech benzine: 180 en 225 pk. Diesels zijn er als 1.5 en 2.0 BlueHDi met 130, 160 en 180 pk. Op de instap-1.5 dieselmotor met 130 pk na krijgen alle modellen standaard de nieuwe EAT8-achttrapsautomaat. Ten slotte komt er nog een plug-inhybride met benzinemotor in de herfst van 2019.

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie

Koop een Peugeot 508 of vergelijkbare auto

19 850 €

2020

91 014 km

Benzine

181 pk

Automaat

114 g/km

date

Garage Bols BV

Poppel

date

Car-Pass

28 199 €

2021

96 802 km

Hybride

360 pk

Automaat

42 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

23 995 €

2024

31 814 km

Benzine

131 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

28 990 €

2021

49 250 km

Hybride

180 pk

Automaat

33 g/km

date

My Way Raes Damme

Damme

date

Car-Pass

My Way

18 950 €

2021

76 100 km

Diesel

131 pk

Automaat

96 g/km

date

Auto Direct

Zaventem

date

-

38 850 €

2023

3 500 km

Hybride

225 pk

Automaat

32 g/km

date

Verellen Kris NV

Geel

date

Car-Pass

Spoticar

21 900 €

2022

50 826 km

Hybride

181 pk

Automaat

30 g/km

date

Roeselare Noord

Roeselare

date

Car-Pass

Spoticar

22 900 €

2023

26 305 km

Benzine

131 pk

Automaat

131 g/km

date

Ieper

Ieper

date

Car-Pass

Spoticar