François Piette

15 SEP 2008

Kleefkracht

Bij de lancering van de Laguna benadrukte Renault al het dynamisme van zijn berline ! Met de verschijning van de GT en zijn vier sturende wielen wordt dit potentieel nogmaals benadrukt en nog versterkt. Wat hem meteen tot een heuse bochtenvreter omtovert.

Presentatie

Het concept op zich is niet nieuw. In de jaren 80 presenteerde Honda ons al een Prelude die met vier sturende wielen was uitgerust. Maar met de komst van de ESP raakte het idee wat in de vergeethoek, tot enkele franse ingenieurs vonden dat het systeem toch heel wat voordelen te bieden had en het opnieuw onder de loep namen. Bij snelheden lager dan 60 kmh draaien de achterwielen tegenovergesteld aan de voorwielen en dit met een maximale wieluitslag van 3,5 graden. Hierdoor wordt de draaicirkel verkleind, de levendigheid verbeterd en het sturen directer. Boven 60 kmh draaien de wielen in dezelfde richting, waardoor de stabiliteit verbetert en duikt onderstuur pas later op.

Aan het stuur

Je merkt dadelijk dat het stuur directer en gevoeliger is. De achtertrein lijkt zich werkelijk te willen plaatsen waardoor de handigheid serieus verhoogt. Zelfs slechts enkele meters zijn voldoende om je van het systeem te overtuigen en je went erg gauw aan deze stuurinrichting. Vooral in de stad lijkt de wagen vele centimeters korter dan hij werkelijk is en rijdt hij als een echte stadsmus. Nochtans kan je 4.695 mm lengte niet echt klein noemen.

Op een bochtig traject is de Laguna GT werkelijk onklopbaar. Of je zou een Lotus Elise naast je hebben. Je hoeft bij manier van spreken nog maar te denken dat er een bocht is of de Laguna draait al. Ik mag zeggen dat ik al heel wat auto’s in handen heb gehad, maar de Laguna GT heeft me werkelijk verbluft. Hij is uitzonderlijk agiel, maar bovendien ook nog erg stabiel. De grip is onvoorstelbaar hoog en je krijgt behoorlijke kriebels in de buik vooraleer de banden hun grip verliezen! De motriciteit mag als referentie genomen worden en bewijst dat de franse ingenieurs weten hoe ze een vooras moeten ontwerpen. Als je de auto brutaal behandeld is het mogelijk om overstuur uit te lokken, maar het optionele ESP remt die spielereien gauw af. Dit ESP werd aan het nieuwe chassis aangepast en laat wat meer speelruimte toe. Maar toch blijft het nog steeds niet uitschakelbaar boven 50 kmh. Tenslotte vervolledigen, als kers op de taart, de uitstekende en erg krachtige remmen het mooie plaatje.

Twee motoren.

Uiteraard mag je een dergelijk chassis enkel van topmotoren voorzien om het uitstekende weggedrag volledig tot uiting te kunnen laten komen. Eerst is er de gekende 2.0 dCi die tot 180 pk werd opgedreven, maar vooral bij 2000 toeren 400 Nm koppel kan voorleggen. Zonder twijfel is dit de motor die wij jullie aanraden. Het is een voorbeeld van bereidwilligheid en hij herneemt vanuit de laagste toeren. En dat alles in absolute stilte. De benzinemotor meet eveneens 2 liter, maar produceert bij 5000 toeren 205 pk en levert bij 3000 omw 300 Nm en overtuigt toch iets minder. In ieder geval minder is hij minder overtuigend als zijn collega bij VW, de 2.0 TFSI. De Renaultmotor klinkt banaal en reageert wat langzaam op bewegingen van het gaspedaal. Toch is hij behoorlijk soepel en klimt hij graag in de toeren. De motoren worden aan een zesbak gekoppeld die erg aangenaam is in gebruik. Op het instrumentenbord werd een schakelindicator geplaatst, maar deze werkt niet al te logisch en laat je “te” nadrukkelijk in de “te” lage toeren rijden.

Uiteraard ligt het verbruik van de diesel een stuk lager. Met een gemiddelde van 8,5 liter per honderd is hij heel wat zuiniger als zijn benzinebroer die ruim 3 liter meer verbruikt. De uitstoor bedraagt respectievelijk 172 en 194 gr CO2 per km.

Praktisch gezien

Zowel in break als in berline versie behoudt de Laguna GT de positieve en negatieve aspecten van zijn bravere broers. Hoewel het volume niet bij de beteren behoort, is de modulariteit van de break toch goed bestudeerd met een achterbank die in één beweging neer te leggen is,. Zitruimte heb je daarentegen meer als voldoende. Het zicht driekwart naar achteren wordt door de brede C-zuilen wel behoorlijk gehinderd.

De Laguna GT krijgt erg mooie stoelen met half leder, half Alcantara. Toch vinden we dat de zit nog zou kunnen verbeterd worden. Het ophangingscomfort is uitstekend en ondervindt geen invloed van de speciale ophanging. De geluidsisolatie verdient enkel lof en beide motoren verrichten haast onhoorbaar hun werk.

Prijs

De Laguna GT vind je vanaf 31.500€ voor de benzine versie in de catalogussen, terwijl de diesel minstens 32.400 € moet kosten. Behoorlijk duur eigenlijk en je zou willen dat er minder goed uitgeruste versies beschikbaar waren. Maar gezien de uitrusting is de prijs verre van overdreven. In serie krijg je al metaalkleur, mistlichten, snelheidsregelaar-begrenzer, regen- en lichtsensoren, automatische bi-zone airco, alupedalen, radio CD-MP3, 18-duims lichtmetaal, sportstoelen in leder-alcantara, een stuur in leder , enz…

Conclusie

Dit is nu eens echt een auto die je uitnodigt om kleine wegen op te zoeken. Zijn grote troef is zonder twijfel de ongelooflijke stabiliteit en de levendigheid. Op bochtige wegen rijdt hij verbluffend efficiënt, maar kies voor de diesel, want die zorgt voor nog meer rijplezier.

Advertentie
Advertentie
Advertentie