De Renault Megane E-Tech kwam in 2021 op de markt en kreeg tot nu toe alleen wat kleine updates. De toevoeging van een Alpine-geïnspireerde uitvoering aan het gamma bijvoorbeeld. Maar de compacte elektrische Française zou binnenkort getrakteerd worden op een midlife facelift! En die opfrisbeurt zou wel eens een extra dosis sportiviteit kunnen brengen...
De concurrentie begint langzaam intensiever te worden in het segment van de elektrische compacte modellen. De Kia EV4 is vanaf nu verkrijgbaar, de Volkswagen ID.3 is van zijn kinderziektes verlost en de Peugeot E-308 is net bijgepunt. Hoog tijd dus dat de elektrische Megane E-Tech gelijke tred houdt met een opfrisbeurt! Hoewel we nog niets hebben gezien van zijn nieuwe look, heeft Laurens van den Acker, designdirecteur bij de Renault Groep, tijdens de autosalon van München wel al een hint gegeven: "Wat de autowereld mist, is een sexy elektrische auto. We dachten dus dat we niets te verliezen hadden, en besloten ervoor te gaan." Dat betekent dat, net als bij de Clio, de restyling van de Renault Megane waarschijnlijk ingrijpend zal zijn...

Meer dan 600 km rijbereik voor de vernieuwde Megane E-Tech electric?
Op technisch vlak zal de facelift van de Renault Megane E-Tech gepaard gaan met een nieuwe batterij. De Française zou zelfs het 91 kWh-pakket (met een netto bruikbare capaciteit van 87 kWh) kunnen krijgen van de Scenic, die ook te vinden is in de Nissan Ariya Nismo! Genoeg om de vernieuwde Renault Megane E-Tech electric een rijbereik te geven van meer dan 600 km, gemeten volgens de WLTP-cyclus! En dat is niet het enige dat hij zou kunnen lenen bij de Japanse elektrische sportieve SUV... De Mégane zou ook de motoren van de Ariya Nismo kunnen overnemen om het RS-badge bij Renault nieuw leven in te blazen!

RS in plaats van Alpine?
Nog in München gaf Fabrice Cambolive, de huidige CEO van Renault, aan dat de Megane E-Tech zich zou kunnen herpositioneren als "een sedan of een sportwagen". Als het model daadwerkelijk de twee motoren krijgt van de Nissan Ariya Nismo, met samen tot 320 kW (435 pk) en 600 Nm, zou deze sportieve versie zich tussen de huidige Alpine A290 en A390 positioneren, zowel qua vermogen als formaat. Maar in tegenstelling tot zijn Alpine-neefjes zou de nieuwe Megane RS ook eerder sportief kunnen zijn dan premium! Daarom zou Renault de voorkeur kunnen geven aan een RS-variant in plaats van een Alpine-variant. Niets hiervan is voorlopig echter officieel... Om het fijne ervan te weten te komen, zullen we moeten wachten tot 2026...