of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Renault Triber orange sur toit-terrasse avec vue mer, design compact et moderne.","nl":"Renault Triber in oranje, op een dakterras met zeezicht, compact en modern ontwerp."}
{"fr":"Demi-avant d'un SUV Renault rouge avec design moderne et phare LED distinctif.","nl":"Voorste helft van een rode Renault SUV met modern design en opvallende LED-koplamp."}
1/8

Renault Triber: 7 zitplaatsen voor minder dan €10.000

Renault stelt zijn nieuwe Triber voor, een compacte gezinswagen met plaats voor tot 7 personen. En dat ondanks een lengte van minder dan vier meter en prijzen onder de 10.000 euro! Een geduchte concurrent voor de Citroën C3 Aircross en Opel Frontera bij ons? Nee, uiteraard niet, want er zit een addertje onder het gras…

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

25 Juli 2025

Advertentie

Renault blijft zijn internationale gamma vernieuwen. Na de voorstelling van de opvallende SUV Boreal, is het nu de beurt aan de facelift van de Triber. Een bijzonder praktische kleine monovolume die oorspronkelijk in 2019 werd voorgesteld. Maar net als de Boreal is deze Triber bedoeld om de verkoop van Renault buiten Europa een boost te geven.

Een gezinswagen aanbieden met tot 7 zitplaatsen in een ultracompact formaat van slechts 3,99 meter (ter vergelijking: een huidige Clio is 4,05 meter lang) is een huzarenstukje. En dat is vooral mogelijk op markten waar de veiligheidsnormen – en dus de kreukelzones – minder streng zijn dan in Europa. Zoals India, het land waar deze compacte monovolume Triber wordt gebouwd. Sinds zijn lancering in 2019 wist dit model al meer dan 184.000 klanten te overtuigen op de enorme Indiase markt, en het is inmiddels ook beschikbaar in een dozijn andere landen. Renault stelt nu de vernieuwde versie voor, waarvan het design zeker ook Europese smaken zou kunnen aanspreken.

Voorste helft van een rode Renault SUV met modern design en opvallende LED-koplamp. Close-up van een rode Renault Kiger SUV, voorwielen tegen een blauwe lucht achtergrond. Achteraanzicht van de oranje Renault Dacia Jogger op een zonnige ondergrond.
Advertentie

Verzorgde look en modulair interieur

In deze facelift zien we inderdaad een vernieuwde voorzijde met een hertekende grille, bumper en motorkap, evenals LED-koplampen met geïntegreerde dagrijverlichting. Het opgefriste dashboard, dat weliswaar eenvoudig blijft, zou ook bij ons in de smaak kunnen vallen met een 8-inch aanraakscherm dat draadloos compatibel is met Android Auto en Apple CarPlay. Voeg daar een gigantische kofferruimte van 675 liter in de 5-zitsconfiguratie aan toe, en de mogelijkheid om hem in te stellen als 5-, 6- of 7-zitter, en je krijgt een serieuze uitdager voor neven als de Citroën C3 Aircross en Opel Frontera. Twee modellen die het segment van compacte en scherp geprijsde 7-zitters in ons land bezetten.

Oranje SUV Dacia Jogger aan zee, onder een heldere blauwe lucht. Modern interieur van de Renault Triber met uitzicht op zee. Bruine Renault Triber met open achterklep op lichte achtergrond, toont kofferbakruimte.
Advertentie

3-cilinder met 72 pk onder de motorkap

Maar zover zal het niet komen. Zelfs al zet deze gefacelifte Triber duidelijk stappen op vlak van veiligheid (met zes airbags, ESP, ISOFIX-bevestigingen en driepuntsgordels op alle zitplaatsen), hij is simpelweg niet gebouwd volgens de Europese normen. Ook zijn enige motorvariant niet: een kleine driecilinder van 999 cc met slechts 72 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak (een Easy-R AMT-automaat is voorzien voor de topversie). Dat is aan de magere kant om 7 personen te vervoeren, en bovendien voldoet dit blok zeker niet aan de komende Euro 7-emissienormen.

Renault Triber boven de zee met een stijlvol stel op een zonnig dak.
Advertentie

Basisprijs: omgerekend 6.200 euro!

Maar met een basisprijs in India die neerkomt op omgerekend ongeveer 6.200 euro tegen de huidige wisselkoers (en zo’n 9.000 euro voor de meest luxueuze versie met automaat), zou dit model wel eens een absolute voltreffer kunnen zijn in Europa. Mits hij wordt aangepast aan de “minimale” lokale vereisten, en eventueel wordt uitgebracht onder het Dacia-label, zoals dat het geval was met de Chinese Renault Kwid, die bij ons uitgroeide tot de Dacia Spring.

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie