Renault is in topvorm en blijft het Franse merk dat wereldwijd het meeste auto’s verkoopt (1.577.000 stuks in 2024), waarvan 40% buiten Europa. Precies die markten buiten Europa zijn het doelwit van deze nieuwe Renault Boreal.
Heel wat modellen met een Europees logo worden exclusief ontwikkeld voor internationale markten waar de milieu- en veiligheidsnormen heel anders zijn dan bij ons. Denk bijvoorbeeld aan de kleine SUV Skoda Kylaq, die we al vermeldden in onze vorige top 5 van internationale wagens die we graag ook hier zouden zien verschijnen.
De internationale neef van de Dacia Bigster
Ook bij Renault bestaat er een SUV-gamma dat bedoeld is om klanten buiten Europa te verleiden, met recente modellen als de Kardian, Duster en Grand Koleos. Die familie krijgt binnenkort uitbreiding met deze Renault Boreal, die 4,56 m lang is. Dat is vergelijkbaar met zijn Europese neef, de Dacia Bigster (4,57 m).



71 markten
Hoewel het SUV-aanbod van Renault in Europa al goed gevuld is, zal deze nieuwe en “ruimteverslindende” Boreal geen plaats krijgen bij ons. Hij zou immers kunnen concurreren met “onze” Renault Austral (4,53 m) en de Dacia Bigster (4,57 m). Internationaal zijn de ambities daarentegen groot: de Boreal zal worden gelanceerd in meer dan 70 landen.

Productie in Brazilië en Turkije
Om zijn wereldwijde verspreiding te garanderen, zal deze nieuwe Renault-SUV op twee continenten worden geproduceerd. In de fabriek van Curitiba in Brazilië zal hij worden gebouwd voor 17 landen in Latijns-Amerika. De site van Bursa in Turkije zal een gelijkaardige productie voorzien voor 54 andere markten, waaronder Oost-Europa, het Midden-Oosten en de landen rond de Middellandse Zee.