Meer zelfs: de plug-inpionier in het SUV-segment blijft aardig overeind, ondanks de concurrentie die sinds zijn debuut flink toegenomen is. Begin dit jaar kon Mitsubishi zelfs melden dat het 100.000ste exemplaar in Europa uit de showroom bolde. In Genève stond er dit jaar een gefacelifte versie van de Mitsubishi Outlander. Die kunnen we in juni voor het eerst proberen en staat in de herfst bij de dealer. Wij leenden nog even de sleutels van het huidige model, dat eind 2016 nog een lichte update kreeg.

De tekentafel

Dat betekent dat deze Outlander PHEV nog steeds typisch Japans oogt, met het brede Mitsubishi-radiatorrooster dat overloopt in de koplampen en dat we ook kennen van de Eclipse Cross. Forse, hoge flanken en een stevige achterkant maken er geen sportief gelijnde SUV met aflopende daklijn van, maar een functionele, 4,7 meter lange SUV.

De batterijen die de elektromotoren aandrijven bevinden zich onder de vloer, en dat heeft een effect op het interieur. Niks dramatisch gelukkig: er is nog ruim voldoende plaats op de achterbank, maar een derde zitrij is er niet. De koffer is iets kleiner dan in de gewone Outlander, maar biedt met 486 tot 1.625 liter genoeg plaats voor bagage, de rugleuning van de achterbank is verstelbaar en klapt in 60/40-verhouding neer om een vlakke laadvloer te vormen.

Het interieur oogt traditioneel en wat streng, met een klassiek Japanse layout. Het stuur is druk voorzien van knopjes en sommige weergaves lijken wat gedateerd, maar je vindt er snel je weg in. Geen tabletvormig infotainmentsysteem in de Mitsubishi, maar wel een scherm dat in het dashboard is ingewerkt. De presentatie van het scherm kan beter, maar verder is deze Outlander PHEV degelijk geassembleerd en afgewerkt.

De testbank

Het hybridesysteem van de Outlander lijkt op het eerste gezicht relatief complex. Voorin zit een 2.0 viercilinder, die 121 pk en 190 Nm produceert. Die is gekoppeld aan twee elektromotoren: een op de vooras en een op de achteras. De voorste elektromotor is 82 pk en 137 Nm sterk, de achterste is even sterk maar heeft iets meer koppel: 195 Nm.

In theorie kiest de Mitsubishi in de automatische stand voor een seriële aandrijving, waarbij de benzinemotor een generator voedt die de elektromotor aandrijft, of voor een parallelle aandrijving, waarbij de benzinemotor gewoon de wielen aandrijft en de elektromotoren ondersteuning bieden.

In de praktijk is het eenvoudig: zet de versnellingspok in D. De Outlander PHEV bepaalt zelf de machtsverhoudingen, maar geeft in de meeste situaties vooral de voorkeur aan de elektromotoren. Rij je de snelweg op, dan verschuift de balans naar de benzinemotor. Tenzij je voor de “Charge”-, “Save”- of “EV”-knop kiest. Dan zorg je er respectievelijk voor dat de batterijen al rijdend worden opgeladen, het laadniveau behouden blijft of de Japanner volledig elektrisch rijdt.

De Outlander PHEV rijdt zacht, vloeiend en comfortabel, en zelfs met de benzinemotor in de aanslag blijft het geluid mooi gedempt. Met een tijd van 0-100 km/u in 11 seconden en een topsnelheid van 170 km/u is de Mitsubishi geen snelheidswonder, maar de onmiddellijke respons van de elektromotoren zorgen er wel voor dat hij vlot meekan met het verkeer. Het lage zwaartepunt en de vierwielaandrijving zorgen voor een stabiel en veilig weggedrag.

De gadgets

Het infotainmentsysteem is bedienbaar via touchscreen, maar mist zoals gezegd een mooiere presentatie. Wel is het sinds de update vorig jaar compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. Digitale radio is standaard, in de hogere uitrustingsniveaus vinden we een Rockford Fosgate-audio-installatie.

De rijpolitie

Nog een ander onderdeel van de update vorig jaar is de veiligheidsuitrusting. Voortaan noteren we standaard een licht- en regensensor, achteruitrijcamera, snelheidsregelaar en -begrenzer, een noordremhulp en een voetgangerwaarschuwing voor elektrische auto’s. In de hogere uitrustingsniveaus komen daar nog parkeersensoren bij, een adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookassistentie, een dodehoekwaarschuwing en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto.

De rekening

Dat brengt het totale prijskaartje van de Mitsubishi Outlander PHEV op € 44.790. Een stevig prijskaartje, maar de standaarduitrusting is degelijk, met onder meer een automatische klimaatregeling met twee zones, achteruitrijcamera en digitale radio. De optielijst is typisch Japans: beperkt. Voor meer luxe, technologie en veiligheid moet je een uitrustingsniveau hoger, en dan kan de rekening aantikken tot in totaal € 60.790.

Met een CO2-uitstoot van 41 g/km wordt de soep gelukkig niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend: de Outlander PHEV is een 100 procent fiscaal aftrekbare plug-inhybride. Nu we het toch over verbruik en uitstoot hebben: Mitsubishi geeft een gemiddelde op van 1,7 l/100 km, maar alles hangt natuurlijk af van hoe vaak je oplaadt. Laat je maximum een dikke 40 kilometer tussen je laadbeurten (in plaats van de 54 kilometer die Mitsubishi opgeeft), dan kan je perfect niets verbruiken. Vergeet je op te laden, dan schuwt het verbruik 8 tot 9 l/100 km niet.

Het verdict

De Mitsubishi Outlander PHEV is een van de plug-inhybride SUV-pioniers. Met reden: hij verpakt slimme technologie in een eenvoudig jasje, en ontpopt zich in de dagelijkse realiteit tot een aangename, stille en comfortabele auto, die effectief zuinig is als je hem regelmatig oplaadt. De hoge aankoopprijs schrikt af, maar het fiscale voordeel maakt hem vooral voor bedrijven interessant. Let wel: deze versie staat nog maar enkele maanden in de showroom. Volgende maand wagen we ons aan de eerste test van de vernieuwde Outlander PHEV.