Jean-Francois Christiaens

31 MEI 2019

Rijtest: Toyota Camry, de grote terugkeer

De Toyota Camry keert terug naar onze markt en zet alleen in op hybride. Komt de grote berline net op tijd om te profiteren van het loslaten van de diesel in Europa?

Advertentie
Advertentie

201905311537451toyotacamry.jpg

Bij ons was de Camry al zowat vijftien jaar van de markt verdwenen. Maar elders zette hij zijn internationale carrière gewoon verder, die begon met de eerste generatie in 1982. Sindsdien hebben de Japanners maar liefst 19 miljoen stuks van de Camry gebouwd. Indrukwekkend voor een berline met deze afmetingen. Met meer dan 700.000 verkochte Camry’s per jaar is het trouwens de populairste berline ter wereld.

201905311537452toyotacamry.jpg

“Betaalbare” Lexus

Technisch staat deze achtste generatie Camry op het moduleerbare TNGA-K-platform van de Japanners. Daardoor kun je hem beschouwen als de betaalbaardere neef van de recente Lexus ES 300h die we enkele maanden geleden leerden kennen. Bij ons kost deze Toyota € 36.970, waardoor hij zowat € 11.000 goedkoper is dan de € 47.990 kostende Lexus.

Klassiek

Voor die lagere prijs krijg je een klassiekere berline met uiteraard een minder prestigieus logo. Ieder heeft zijn eigen smaak, maar de achtste generatie Camry heeft evenwichtige proporties en relatief dynamische looks voor dit soort statige berline. Met een lengte van 4,90 meter is hij wel redelijk omvangrijk voor dagelijks gebruik. Groter alleszins dan de Avensis, die tot voor kort de grootste berline in de Europese Toyota-catalogus was.

201905311537499toyotacamry.jpg

Efficiënt en ruim

Aan boord gebruikt Toyota hier en daar wat minder flatterende materialen dan de Lexus ES of de klassieke Duitse referenties in het segment. Het dashboard blijft redelijk klassiek, maar is ergonomisch en functioneel. De belangrijkste kwaliteit van de Camry blijft echter het ruime interieur. Achteraan lijk je echt aan boord van een limousine te zitten. De wielbasis van 2,82 meter zit daar voor iets tussen. Ook de koffer is met 524 liter behoorlijk ruim. De toegang tot die koffer is relatief smal en de hoogte ook beperkt. Gelukkig is ze wel heel diep. Maar Toyota plant jammer genoeg geen breakversie om de koffer functioneler te maken.

201905311537454toyotacamry.jpg

201905311537465toyotacamry.jpg

Motor

Net als de Lexus ES wordt de Camry bij ons alleen aangeboden met een hybride motor. Die is gebaseerd op de vierde generatie van Toyota’s hybridetechnologie. Hij combineert een 2,5 liter grote benzinemotor van 177 pk met een elektromotor, goed voor een gecombineerd vermogen van 218 pk. 0-100 km/u duurt daardoor 8,3 seconden, tegenover 8,9 seconden in de zwaardere Lexus. In beide gevallen is de topsnelheid begrensd op 180 km/u.

201905311537486toyotacamry.jpg
201905311537487toyotacamry.jpg

Soepel

De prestaties zijn niet explosief, maar de aandrijving werkt behoorlijk soepel. De Camry glijdt over het asfalt zonder gekreun of lawaai. Je lijkt wel in een grote elektrische berline te zitten. Zelfs bij stevige hernemingen is het onaangename lawaai van de verbrandingsmotor, wat je in de vorige generaties van de Toyota-hybrides had, zo goed als volledig afwezig.

Wat gezapig

Kilometers afmalen in royaal comfort is dus geen probleem, zeker met de uitstekend filterende schokdemping. Maar in tegenstelling tot wat Toyota belooft met het nieuwe, stijvere moduleerbare platform met lagere zwaartepunt rijdt de Camry weinig dynamisch. Maar een bijna vijf meter lange hybride klassieke berline koop je natuurlijk niet voor zijn snedige weggedrag natuurlijk.

201905311537498toyotacamry.jpg

Verbruik

Inpluggen hoef je de Toyota Camry niet, en toch is de hybride aandrijflijn weinig dorstig. Met een ontspannen rijstijl op een weinig uitdagend parcours geraak je makkelijk aan 5 l/100 km. Indrukwekkend voor een berline met deze afmetingen, en een dieselberline zou zowaar jaloers kunnen zijn. Met een brandstoftank van 50 liter kan je je tankbeurten daardoor bijna spreiden tot elke 1.000 kilometer.

Met meer snelweg en een hoger tempo stijgt het verbruik lichtjes, tot 7 l/100 km. De CO2-uitstoot van 98 g/km maakt de Camry fiscaal interessant, vooral in Vlaanderen. In Brussel en Wallonië wordt de grote cilinderinhoud van het benzineblok afgestraft.

201905311537463toyotacamry.jpg

Prijs

We zeiden het al: de Camry begint bij ons vanaf € 36.970. De basisversie is dan al royaal uitgerust. De Camry Premium kost € 41.270 en doet er nog een schepje bovenop. De CO2-uitstoot ligt dan wel iets hoger: 101 g/km.

2019053115374910toyotacamry.jpg

Besluit

De comfortabele en ruime Camry slaagt erin om zijn benzineverbruik te beperken en aangenaam te rijden. Een interessant aanbod voor de liefhebbers van het genre dus. Maar zijn afmetingen zijn voor onze steden nogal omvangrijk, en het gebrek aan praktischere break helpt de Camry niet om bij ons even aanlokkelijk te zijn voor klanten als in Azië, Rusland of de Verenigde Staten.

Advertentie
Advertentie
Advertentie