ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4: snel, veilig en comfortabel

Occasions
1/8

Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4: snel, veilig en comfortabel

<p><span>Dat de Skoda Superb Combi een van onze <a href="http://www.vroom.be/nl/test/test-skoda-superb-combi-20-tdi-150">favoriete reisbreaks</a> is, is geen geheim. Maar is zijn topversie met 280 pk ook een van onze favoriete snelle breaks?</span></p>

Écrit par Wim Bervoets

8 Août 2017

Design

-

Expérience

-

Conduite

-

Budget

-

Publicité

Even terug naar 2008. De vorige generatie van de Skoda Superb kreeg toen als topversie een atmosferische 3.6 V6 onder de motorkap. Die was 260 pk sterk en deed in een licht gewijzigde vorm ook dienst onder de kap van de toenmalige VW Passat en CC. Maar andere tijden, andere gewoontes. En vooral andere uitstootnormen: de V6 heeft de huidige Superb nu ingeruild voor een viercilinder. Maar dat is niet zomaar de eerste de beste…

Welke motor heeft deze Superb dan?

Dezelfde motor als in de Seat Leon Cupra, de Spaanse hot hatch en interessant alternatief voor de Volkswagen Golf GTI. Net als deze Superb is de Leon Cupra ook als break te krijgen, en daar hebben we van onthouden dat die zich ontpopt als een snelle en efficiënte break. Is deze Skoda Superb – die weliswaar geen RS-logo meekrijgt – dat ook?

Geen RS? Hij ziet er nochtans sportiever uit?

Daar zorgt de SportLine voor. Die afwerkingsvariant drapeert de Superb in sportieve accenten. Een zwartomrand radiatorrooster, zwarte spiegelkappen, stevigere bumpers en specifieke 19-duimsvelgen aan de buitenkant; een zwarte hemelbekleding, driespakig afgeplat sportstuur en uitstekend steunende sportzetels aan de binnenkant zijn de voornaamste weggevers. De SportLine-uitvoering is beschikbaar op de krachtigere motoren van de Superb.

Hoe krachtig is deze 2.0 TSI?

Die is 280 paarden en 350 Nm sterk. Het maximumkoppel is beschikbaar van 1.700 tot 5.600 tpm en het maximumvermogen van 5.600 tot 6.500 tpm. Die hele hap wordt standaard via een DSG-automaat met zes verzetten overgebracht op de vier wielen. Dat geeft op papier een sprint van 0 tot 100 km/u in 5,8 seconden en een topsnelheid van 250 km/u.

Wat geeft dat in de praktijk?

Potige acceleraties, die eigenlijk nooit echt sensationeel aanvoelen. Geef met je rechtervoet een scheut gas en de Superb schiet lenig en zonder drama uit de startblokken, en maakt daarbij moeiteloos toeren. Volledig dramavrij gebeurt het met een rustigere rechtervoet, waarbij de DSG-automaat zo snel mogelijk hogere verzetten opzoekt. Alleen bij de hernemingen wil de DSG al eens een seconde aarzelen vooraleer wakker te schieten.

Rijdt deze Superb ook dynamisch?

Daar wringt het schoentje een beetje: de SportLine-uitvoering legt de ophanging 15 millimeter lager, maar dat neemt niet weg dat je nog steeds bijna vijf meter aan auto door de bochten jaagt. Het koetswerk gaat daardoor wat duidelijker rollen in de bochten, maar de vierwielaandrijving – die standaard de voorwielen aandrijft en de achterwielen inschakelt bij problemen – zorgt ervoor dat grip verzekerd blijft. Speels wordt het nooit, efficiënt blijft het steeds.

Comfortabel dan?

Wees maar zeker. Snel en comfortabel lijkt de belangrijkste boodschap van deze Superb te zijn: de ophanging reageert zelfs in de dynamischere rijmodi soepel en tolerant, en houdt in de comfortabelere standen het hoogstaande niveau aan dat we van hem gewend zijn. Koppel daar een geluiddemping aan die op hoog niveau staat en zeeën van binnenruimte, zowel voor de passagiers als in de koffer, en je hebt een geweldige reisberline.

Wat moeten we nog weten?

Dat de SportLine-uitvoering geen verplichte kost is als je deze 2.0 TSI van 280 pk onder de motorkap wilt. Je kunt hem ook gewoon met de andere uitrustingsniveaus nemen, op het basisniveau Active na. Wie zijn Superb dus iets minder schreeuwerig wil dan het opvallende rood van onze testwagen, kan zijn Skoda dus ook veel discreter aankleden.

Hoeveel kost hij?

De Skoda Superb Combi begint met deze 2.0 TSI van 280 pk in het uitrustingsniveau Ambition, vanaf € 40.410. De Style-uitvoering kost € 41.970, de luxueuze Laurin & Klement-uitvoering maar liefst € 50.145. Ook deze Sportline-variant vraagt een stevige € 48.060 onder de streep. Gelukkig houdt Skoda zijn opties relatief betaalbaar, maar dat neemt niet weg dat je voor dat budget al Audi-territorium betreedt… Ook het verbruik kwam met 9,6 l/100 km een stuk hoger uit dan de 7,2 l/100 km die Skoda opgeeft.

Besluit?

Deze Skoda Superb Combi is met zijn 2.0 TSI van 280 pk geen vermomde Superb RS, maar een vlotte reisbreak. Hij mist scherpte en dynamiek om een volwaardige sportversie te zijn, maar heeft wel een forse motor. Het prijskaartje is jammer genoeg even fors, waardoor dit voor Skoda wellicht een nichemodel blijft. Wie zijn Superb toch graag potent heeft, geven we nog één tip mee: laat de SportLine-uitvoering achterwege en ga voor de Style-afwerking. Dat scheelt alvast in prijs, en je hebt nog steeds een snelle, veilige en comfortabel break om op je vakantiebestemming te geraken.

Wim Bervoets

Publicité

Acheter une Škoda Superb ou une voiture similaire

Škoda

Superb

23 990 €

2020

72 672 km

Hybride

156 ch

Automatique

33 g/km

date

D'Ieteren Mobility Center Zaventem - Volkswagen & Commercial Vehicles

Sint-Stevens-Woluwe

date

Car-Pass

My Way

Škoda

Superb

38 800 €

2024

10 km

Essence

150 ch

Automatique

153 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

Škoda

Superb

34 290 €

2024

19 074 km

Essence

150 ch

Automatique

121 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Puurs - Skoda

Breendonk

date

Car-Pass

My Way

Škoda

Superb

34 990 €

Nouveau Nouveau

2023

12 187 km

Hybride

218 ch

Automatique

32 g/km

date

Van Mossel Lokeren - Volkswagen & Commercial Vehicles

Lokeren

date

Car-Pass

My Way

Škoda

Superb

45 990 €

Nouveau Nouveau

2025

5 990 km

Hybride

150 ch

Automatique

9 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Kontich - Skoda

Kontich

date

Car-Pass

My Way

Škoda

Superb

39 990 €

2023

36 012 km

Hybride

156 ch

Automatique

29 g/km

date

D'Ieteren Mobility Center Ternat

Ternat

date

Car-Pass

My Way

Škoda

Superb

29 970 €

2023

53 343 km

Diesel

150 ch

Automatique

134 g/km

date

MIG Motors Eke - Skoda

Nazareth

date

Car-Pass

My Way

Škoda

Superb

33 990 €

2024

11 577 km

Essence

150 ch

Automatique

149 g/km

date

My Way Direct

Vilvoorde

date

Car-Pass

My Way