of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"","nl":""}
{"fr":"","nl":""}
1/6

Geeft Stellantis autonoom rijden op?

Stellantis zou zijn plannen om autonoom rijden op niveau 3 in de ijskast hebben gestoken. En dat komt niet omdat de software nog niet klaar is…

Geschreven door Yeelen Möller

28 Augustus 2025

Advertentie

Eerder dit jaar, in februari, kondigde Stellantis nog met enige trots STLA AutoDrive aan, de autonome rijtechnologie van het concern. Daarmee zou je tot snelheden van 60 km/u de auto volledig zelf kunnen laten rijden en je ogen van de weg halen, wat ook wel autonoom rijden op niveau 3 wordt genoemd. Later zou die snelheid nog opgekrikt kunnen worden tot 95 km/u, met zelfs de mogelijkhed tot autonoom terreinrijden. Maar nu, nog geen halfjaar later, bericht Reuters dat deze technologie alweer in de ijskast wordt gestoken. De reden? Een gebrek aan vraag, maar er lijkt meer achter te zitten…

Volgens verschillende anonieme bronnen van Reuters heeft Stellantis besloten STLA Drive voorlopig niet uit te brengen. De officiële reden: “Momenteel is er maar een beperkte marktvraag, waardoor de technologie niet is uitgebracht. Maar ze is wel klaar voor gebruik en om gelanceerd te worden”, aldus een woordvoerder van de constructeursgroep. Maar volgens de bronnen zal die lancering niet meer gebeuren.

Massale investering geschrapt

En met die annulering gaat ook een grote investering verloren. Stellantis was al zeker sinds 2021 bezig met AutoDrive en nam in 2022 aiMotive over, een Hongaarse start-up gespecialiseerd in autonome rijtechnologie op basis van camerasystemen en AI-software. Die overname kostte naar schatting ongeveer 300 miljoen dollar (257 miljoen euro). En dat is nog zonder de interne tijds- en geldinvesteringen gerekend…

Achteraanzicht van Jeep met STLA AutoDrive L3 plaat op weg.
Advertentie

Problemen met ontwikkeling van software?

Maar het zou kunnen dat de AutoDrive-software niet zo klaar is als Stellantis doet geloven. De autonome rijsoftware maakt deel uit van een drieluik van nieuwe technologie, met de naam STLA ABC. De andere twee technologieën zijn SmartCockpit, de volgende generatie van de software aan boord, en STLA Brain, de computertechnologie die erachter schuilt. Bij SmartCockpit liep het ook al mis: Stellantis werkte er eerst voor samen met Amazon, maar dat partnerschap kwam eerder dit jaar ten einde. Het concern is nu van plan om een systeem te ontwikkelen op basis van Android, zoals Volvo, Polestar en Renault ook al doen.

Auto met sensoren op snelweg toont autonome rijtechnologie.
Advertentie

Of toch vooral een strategische reden?

Het is dus mogelijk dat Stellantis intern heeft ontdekt dat STLA AutoDrive niet het vereiste veiligheidsniveau kan halen om uitgerold te worden naar productiewagens. Of er schuilt een ideologische reden achter: STLA ABC en AutoDrive waren projecten van voormalig CEO Carlos Tavares. Nu staat Antonio Filosa achter het roer, die moet beslissen waarin het bedrijf meer zal investeren, en waar er kosten bespaard moeten worden. De ontwikkeling van eigen software en technologieën zou weleens in die laatste categorie kunnen vlalen. Maar een officiële aankondiging van de plannen van Filosa wordt pas tegen begin 2026 verwacht. Misschien dat we dan ook meer officieel te weten komen over het lot van AutoDrive.

Yeelen
							Möller

Yeelen Möller

Advertentie