Vroom

6 OKT 2020

Subtiele update voor Jaguar XF

De grote berline van Jaguar ondergaat een welverdiende facelift halverwege zijn carrière. Uiterlijk blijven de wijzigingen subtiel, maar in het interieur verandert hij ingrijpender.

20201006083720jagxf21mystatic061020012s.jpg

Na de Mercedes E-Klasse en BMW 5-Reeks is nu Jaguar aan de beurt om zijn grote reisberline op te frissen.

20201006083719jagxf21mylocationdynamic061020007s.jpg

Op het eerste gezicht heeft de roofkat niet bepaald een ander kleedje aangetrokken. Toch is het front volledig herwerkt, met een nieuwe bumper, een groter radiatorrooster en een andere lichtsignatuur. Achteraan is hetzelfde werk uitgevoerd, met een nieuwe bumper en andere lichtblokken.

20201006083721jagxf21myinterior061020005s.jpg

Het uiterlijk is dus subtiel aangepast, maar de binnenkant is volledig herwerkt om plaats te maken voor het enorme centrale scherm dat eerder al werd voorgesteld in de F-Pace. Dit licht gebogen scherm van 11,4 duim rust op het dashboard zoals een reuzentablet. Het huisvest een nieuw infotainmentsysteem dat volgens het Britse merk toegang geeft tot bijna 90 procent van de ‘courante’ functies in minder dan 2 kliks. De bestuurder neemt bovendien plaats aan een hertekend stuurwiel. De draaiknop voor de bediening van de automaat is ook verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een meer traditionele pook. Tot slot gebruikt de XF voortaan ook de ClearSight-binnenspiegel. Die toont de beelden van een camera op het dak wanneer passagiers of bagage achterin de auto het zicht in de binnenspiegel zouden verhinderen.

20201006083719jagxf21myinterior061020001s.jpg

Onder de motorkap biedt Jaguar enkel nog viercilinders aan in zijn XF. Op diesel is er maar één optie met een milde hybridisering. Hij ontwikkelt 204 pk en 430 Nm aan koppel. Die kracht gaat enkel naar de achterwielen en stuwt de auto naar 100 km/u in 7,6 seconden. Het Britse merk kondigt een normverbruik aan van 4,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 130 g/km.

20201006083720jagxf21mystatic061020007s.jpg

Op benzine zijn er twee opties: 250 of 300 pk. De eerste versie is een achterwielaandrijver met 365 Nm aan koppel. Hij sprint naar 100 km/u in 6,9 tellen, verstookt 8,3 l/100 km en stoot 188 g CO2/km uit. De tweede ontwikkelt 400 Nm aan koppel en tikt de 100 km/u aan na 6,1 seconden dankzij vierwielaandrijving. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat.

20201006083721jagxfsb21mystatic061020001s.jpg

De prijs van de gefacelifte XF begint bij 53.100 euro voor de berline en 56.250 euro voor de Sportbrake.
Advertentie
Advertentie
Advertentie