of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Test: Fiat Panda en 500 Hybrid, een stap vooruit

Aanbod
1/11

Test: Fiat Panda en 500 Hybrid, een stap vooruit

In afwachting van de eerste elektrische Fiat voor Europa verlaagt het merk uit Turijn alvast de koolstofuitstoot van zijn twee meest populaire modellen: de Panda en de 500.

Geschreven door Felix Bouland

28 Februari 2020

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

20200228094025fiat500etpandahybrid.jpg

De vergroening van het gamma van Fiat is niet gewoon een verplichting, het kan gewoon niet anders. En hoe begin je dan beter dan bij de meest populaire modellen? Want ja, de Panda en de 500 zijn duidelijk de twee ‘melkkoeien’ van het merk. De eerste viert dit jaar zijn 40ste verjaardag maar is nog steeds de bestverkochte auto van Italië. Beter nog: de 500 is zelfs het bestverkochte model van alle merken van de groep Fiat Chrysler Automobile.

20200228093212fiat500etpandahybrid.jpg

Met de grote trom?

Fiat is duidelijk trots op zijn keuzes en stelt de twee modellen voor met de slogan “de hybride volgens Fiat”. Verwacht nochtans geen technologisch wonderkind dat andere hybrides de broek afdoet met een mussendorst. De hybride “volgens Fiat” is gewoon een mildhybride van 12 volt.

20200228093213fiat500etpandahybrid.jpg

Gammalogica

Anderzijds past zo’n milde hybridisering perfect bij auto’s die in de basis betaalbaar moeten zijn en voor de stad zijn bedoeld. De technologie is namelijk relatief goedkoop en kan toch voordelen bieden. De introductie ervan gaat bovendien gepaard met een nieuwe zesversnellingsbak en een nieuwe motor. In zijn eerste atmosferische versie is het nieuwe modulaire Firefly-blok een driecilinder van 1,0 liter.

20200228093214fiat500etpandahybrid.jpg

Een beetje volstaat

Dit nieuwe torretje ontwikkelt in totaal 70 pk en 92 Nm aan koppel. In deze op zuinigheid afgestelde versie is hij gekoppeld aan een riemaangedreven alternator-starter van 3,6 kW. Het systeem van 12V tot slot wordt gevoed door een kleine lithium-ionbatterij die onder de bestuurdersstoel is opgesteld.

20200228093215fiat500etpandahybrid.jpg
20200228093216fiat500etpandahybrid.jpg

Indrukwekkende resultaten

Net zoals de andere modellen met een milde hybridisering recupereert het systeem van Fiat stroom tijdens vertragen en remmen om die dan te hergebruiken bij het vertrekken of hernemen. Dankzij hun extra batterij kunnen de hybride Fiats bovendien hun motor onder de 20 km/u het zwijgen opleggen, bijvoorbeeld bij het naderen van een rood verkeerslicht. Een en ander drukt uiteraard het verbruik en de CO2-uitstoot. Zo verlaagt de 500 zijn uitstoot met 19 procent (88 g/km) terwijl de Panda een veel drastischer reductie bereikt door van 130 naar 89 g/km te gaan (-31 procent).

20200228093702fiat500etpandahybrid.jpg

Meer comfort

Tijdens het rijden maakt deze nieuwe motorversie alleen maar betere auto’s van de Fiatjes. De kleine ‘duw in de rug’ bij het wegrijden is weliswaar onvoelbaar, maar vooral het stilleggen en weer opstarten van de motor is sterk verbeterd. Het comfort gaat er daarnaast nog op vooruit door de goede geluiddemping van de nieuwe driecilinder. Ons reële testverbruik tijdens een korte rit door de straten van Bologna, waar we werden gedwongen tot een ‘Italiaanse rijstijl’, klokte af op een gemiddelde van zo’n 5,0 l/100 km voor beide modellen. Respectabel.

20200228093921fiat500etpandahybrid.jpg
20200228094027fiat500etpandahybrid.jpg

Een "beetje" meer

De nieuwe motorversie met de naam Hybrid kost toch een stevige 1.000 euro meer dan de 1.2 van 69 pk. In de 500 is deze ‘groene’ versie verkrijgbaar met alle uitrustingsniveaus en kost hij minstens 13.334 euro. Maar de Panda pakt de zaken anders aan en reserveert de mildhybride motor voor de City Cross (12.174 euro).

20200228093922fiat500etpandahybrid.jpg

Ons verdict

Met zijn nieuwe mildhybride motor zet Fiat een stap in de goede richting. De 500 en Panda worden zuiniger en comfortabeler, zonder hun betaalbare aspect te verliezen.

20200228094026fiat500etpandahybrid.jpg

Felix Bouland

Advertentie

Koop een Fiat 500 of vergelijkbare auto

Fiat

500 Abarth

13 500 €

Prijs Prijs

2023

9 904 km

Hybride

70 pk

Manueel

106 g/km

date

Garage Alain

Aalst

date

Car-Pass

Fiat

500X

21 899 €

2024

14 944 km

Benzine

130 pk

Automaat

135 g/km

date

Garage De Rocker

Wetteren

date

Car-Pass

Fiat

500X

21 990 €

2023

7 555 km

Benzine

120 pk

Manueel

142 g/km

date

Garage De Rocker

Wetteren

date

Car-Pass

Fiat

500X

17 500 €

2023

40 948 km

Benzine

120 pk

Manueel

139 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

Fiat

500C

14 240 €

2021

47 595 km

Benzine

70 pk

Manueel

88 g/km

date

Delbar Rekkem - Skoda

Rekkem

date

Car-Pass

My Way

Fiat

500X

17 500 €

2021

47 522 km

Diesel

131 pk

Manueel

125 g/km

date

Garage De Rocker

Wetteren

date

Car-Pass

Fiat

500X

22 990 €

2024

15 km

Benzine

130 pk

Automaat

142 g/km

date

Garage De Rocker

Wetteren

date

Car-Pass

Fiat

500 Abarth

19 900 €

2023

8 907 km

Elektrisch

Elektrisch

118 pk

Automaat

0 g/km

date

Roeselare Noord

Roeselare

date

Car-Pass

Spoticar