François Piette

18 JUN 2014

Mercedes CLA 180 CDI: geslaagde Frans‑Duitse alliantie

De sensuele allures van een coupé met vier deuren, Duitse bouwkwaliteit, een mooie, grote ster op de grille en … de motor van een Dacia Duster. Geshockeerd? Dit is nochtans de realiteit waarmee de CLA 180 CDI ons confronteert. Heeft het instapmodel van de CLA zijn ziel verkocht?

Nadat Mercedes heel wat klanten wist te verleiden met de CLS, werd het concept van de vierdeurscoupé ook een trapje lager toegepast. De CLA presenteert zich als een A-Klasse met drie volumes, een strakke daklijn, vier deuren en een natuurlijk sportief evenwicht. Een mooie creatie die door het platform van de A-Klasse op de voorwielen aangedreven wordt, lijkt het zeker waard om de ster te dragen.

Groot en klein tegelijk

Hij is gebaseerd op de A-Klasse maar met een lengte van 4,63 meter komt hij in de buurt van de C-Klasse. De aanpak is wel helemaal anders, eerder ‘egoïstisch’ zoals in een coupé. Laat je niet misleiden door de vier deuren: de hoofdruimte achterin is zoals in een coupé. Grote personen  moeten dus het hoofd buigen (niet aan te bevelen) of naar de voorste plaatsen verhuizen. De koffer is diep genoeg, maar de toegang is relatief krap.

Chique en smaakvolle aankleding

Metaalkleurige verluchtingsmonden, inzetstukken uit aluminium, kwaliteitsvolle materialen: de afwerking is verzorgd en (uitzonderlijk voor een Duitse auto) de sfeer straalt goede smaak en zelfs een beetje fantasie uit. Je kunt je dan ook moeilijk voorstellen dat er onder de motorkap zo’n ‘volkse’ viercilinder diesel ligt. En toch …

Geslaagd

Laat je echter niet afschrikken door de afkomst van de motor. Ten eerste omdat de 1.5 dCi (de motor in kwestie) al heel wat jaren opmerkelijk werk verricht onder de kap van Renaults en Dacia’s. Zijn enthousiasme, stilte en soepelheid zijn altijd al een voorbeeld geweest. En onder de motorkap van deze Mercedes past hij perfect.

Zoals we het graag zien

Natuurlijk kunnen 109 paarden niet overweldigend presteren en zal niemand versteld staan van zijn 0 tot 100 km/u in 11,6 seconden. Maar kijken we verder dan de cijfers, dan valt vooral zijn werkingscomfort in de smaak: de motor is altijd beschikbaar, herneemt vlot vanaf zeer lage toeren en houdt zijn geluid op de achtergrond.

We vinden hem zelfs stiller dan krachtigere diesels van Mercedes zelf. De goede manuele zesversnellingsbak waaraan hij gekoppeld wordt, is een toonbeeld van zachtheid en zijn spreiding is ideaal voor de mogelijkheden van deze mechaniek.

Sportonderstel is heel sportief

Het sportonderstel van de CLA doet precies wat het belooft: het is nauwkeurig, evenwichtig, levendig en beheerst het koetswerk uitstekend. Er vallen geen koetswerkbewegingen te bespeuren. Uitstekend voor de doeltreffendheid, maar minder voor het comfort. Verwacht dus geen rijdend tapijt zoals een S-Klasse, dit is harder en laat voelen dat je over asfalt rijdt dat niet altijd even vlak is.

Prijs en verbruik

Met gelijkwaardige motor kost de CLA ongeveer 2.000 euro meer tegenover een A-Klasse (die iets minder praktische beperkingen heeft). Stijl is niet altijd rationeel … Voor de mooie vormen van de CLA 180 CDI betaal je een stevige 29.766 euro. Mercedessen hebben nooit bekendgestaan om hun lage prijs, dat is waar. Qua standaarduitrusting is Mercedes op verschillende punten nogal gierig geweest. Een oude gewoonte die je kent.

Het verbruik blijft daarentegen beperkt: nooit meer dan 6 l/100 km op een gemengd parcours en een gemiddelde dat terugvalt tot 4,8 l/100 km in ons geval. Een knap resultaat! De kleine 1.5 dCi speelt hier zijn troeven uit.

Conclusie

De prestaties zijn niet overweldigend, maar de kleine Franse motor maakt van deze Mercedes een aangename auto. Hij misstaat zeker niet en blijkt zelfs stiller dan de authentieke Mercedes-motoren. Voeg er nog veel soepelheid en een belachelijk laag verbruik aan toe, en je hebt een product dat absoluut overtuigt.

Advertentie
Advertentie
Advertentie