Jean-Francois Christiaens

3 APR 2018

Test: Mercedes X 250d, de pick‑up met de ster

Met de X-Klasse waagt Mercedes zich aan een nieuw avontuur: dat van de premiumpick-up. Een contradictio in terminis of een geslaagd debuut?

Advertentie
Advertentie

Mercedes is niet aan zijn proefstuk toe. Uiteraard niet als premiumconstructeur, maar ook als constructeur van bedrijfsvoertuigen. Het heeft dus een goede uitgangspositie om zich aan de eerste premiumpick-up te wagen. Het conceptmodel verscheen in het najaar van 2016, de productiemodellen staan sinds eind vorig jaar in de showroom.

Maar dat is niet alles: de X-Klasse komt nu ook in Zuid-Afrika, Australië en Nieuw-Zeeland op de markt. Begin volgend jaar volgen ook Argentinië en Brazilië. Mercedes wil met dit nieuwe model niet alleen op markten mikken waar ze al gek zijn op pick-ups, maar ook klanten verleiden die een fiscaal vriendelijke premium-4x4 zoeken.

Bekende basis

Om de investering en ontwikkelingstijd te beperken, heeft Mercedes zijn X-Klasse niet volledig zelf ontwikkeld. Dat is geen geheim: de basis is de Nissan Navara, die met een ander logo ook als Renault Alaskan door het leven gaat. Een resultaat van de Alliantie Renault-Nissan, dat ook de handen in elkaar slaat met het Duitse Daimler.

Mercedes-logo

Een Mercedes-ster op het radiatorrooster van de Nissan Navara is niet voldoende. Het radiatorrooster zelf, de motorkap, voorvleugels, lichtblokken,… alles is eigen aan de X-Klasse. Dat geeft deze nieuwe pick-up een zekere uitstraling.

Vooral in het interieur springen de wijzigingen tegenover de Navara en Alaskan in het oog. De presentatie is minder utilitair, de afwerking verzorgder en de materialen zijn hoogwaardiger. Er zijn nog steeds heel wat harde plastics onderaan in het interieur, die steviger zijn bij intensief gebruik, maar evengoed zachtere plastics op minder zichtbare delen. Het Nissan-infotainmentsysteem uit de Navara en Alaskan zien we dan weer niet terug, wel dat van Mercedes zelf.

Draaiknop

Het touchscreen in het dashboard maakt dus plaats voor een tabletvormig scherm, bediend door een draaiknop. Het goede nieuws is dat je door de menu’s kunt bladeren met vuile handen of handschoenen (het blijft immers een pick-up) zonder het scherm te beschadigen. De ergonomie van het systeem is dan weer wat meer complex. En de knop op de middentunnel levert minder opbergvakken op.

Rechte rugleuning

De X-Klasse is er alleen als dubbele cabine, en biedt daardoor plaats aan vijf passagiers. De Mercedes is iets breder dan de Nissan en de Renault, en dat levert meer elleboogruimte op. De achterbank heeft een duidelijkere vorm en biedt betere steun. De rugleuning is nog steeds nogal recht, waardoor lange trajecten oncomfortabel worden. Breekbare voorwerpen kunnen in het interieur worden vervoerd op de plaats van de achterbank.

17 vaten bier

De gewijzigde afmetingen van de Mercedes X-Klasse vergeleken met de Nissan Navara, met onder meer bredere sporen, leveren hem een ruimere laadbak op. Je kunt er onder meer een europallet in kwijt, zowel in de lengte als in de breedte. De laadbak is 1,59 meter lang en 1,56 meter breed. De ruimte tussen de wielkasten is 1,21 meter breed, nog steeds voldoende voor een pallet van 1,20 meter. Het laadoppervlak van 2,46 m² kan 1,1 ton aan laadvermogen aan. Om je een idee te geven: volgens Mercedes komt dat overeen met 17 vaten bier van 50 liter…

In afwachting van de V6

De X-Klasse zal binnenkort een V6-dieselmotor van eigen makelij krijgen om zijn premiumpositie te rechtvaardigen. Zijn grootste concurrent op dat vlak wordt daardoor de Volkswagen Amarok V6. Voorlopig doet de X-Klasse het met een 2.3 viercilinder diesel van Renault-origine. Net als bij Nissan en Renault gebruikt hij een enkele turbo, goed voor 163 pk, of een dubbele, goed voor 190 pk. Het koppel stijgt dan van 403 Nm naar 450 Nm. Bij Mercedes heten die versies X 220d of X 250d. De toekomstige V6, die X 350d zal heten, zal 258 pk en 550 Nm produceren.

Achterwiel- of vierwielaandrijving

De toekomstige V6 diesel zal ook vierwielaandrijving krijgen, met een centraal differentieel. De X 220d en X 250d doen het met een eenvoudigere aandrijving: achterwielaandrijving met een inschakelbare 4x4-modus. In de praktijk zet je de draaiknop in “4H” wanneer de rijomstandigheden verslechteren. Er is ook nog een “4L”-modus met korte versnellingen. Voor nog steviger gebruik is er een vergrendelbaar achterdifferentieel met off-roadbanden en een 2 centimeter hogere bodemvrijheid.

Soeverein

Op de weg moet je rekening houden met enkele utilitaire rijkenmerken. Zo is de rijhouding voor verbetering vatbaar (het stuur staat nogal laag en is niet regelbaar in de diepte) en het stuur is stevig ontdubbeld (bijna 3,5 omwentelingen) en voelt heel kunstmatig aan. Jammer, want voor de rest gedraagt de X-Klasse zich soeverein: zijn geluiddemping is relatief verzorgd (zodra de motor op temperatuur is tenminste), en de prestaties van de viercilinder met 190 pk in de X 250d zijn al ruim voldoende. Bovendien kan je met de viercilinder al 3,5 ton trekken. Het rijcomfort is voor dit segment ook overtuigend, omdat de starre achteras werd ingeruild voor een onafhankelijke achterophanging, net als bij de Navara. Mercedes heeft de assen ook onder handen genomen (bredere sporen, een iets lagere bodemvrijheid, verschillende afstellingen van de schokdempers) om de X-Klasse een beter weggedrag te geven.

Onhandigheden

De X-Klasse kan de klassieke onhandigheden van de pick-up dan weer niet uitgommen. Zo zijn de afmetingen van formaat XXL (een lengte van 5,34 meter), is de draaicirkel een nadeel (13,4 meter), de laadbak relatief hoog (80 centimeter van de grond) en de laadklep relatief zwaar, en ligt het verbruik aan de hoge kant. Reken op minstens 10 tot 12 liter met de viercilinder van 190 pk in combinatie met zijn (goede) zeventrapsautomaat. Je geniet wel de fiscale voordelen van een bedrijfsvoertuig: die zijn iets vriendelijker dan die voor een equivalente klassieke SUV.

Duurder

De Duitser krijgt specifieke uitrusting die niet voorbehouden zijn voor de Japanner en de Fransman. Zoals een noodremhulp met voetgangerherkenning, schijfremmen achteraan (tegenover trommelremmen op de Nissan en de Renault), een elektrisch openende achterruit, rijstrookassistentie en verschillende isolerende materialen en verstevigingen (die wel zowat 100 kilogram extra toevoegenà. De basisprijs bedraagt € 37.447 voor de X 220d met achterwielaandrijving. Reken op minstens € 42.894 voor de X 250d 4Matic (onze testwagen) in basisversie Pure, en € 46.899 in de uitvoering Progressive. De “premium”-versie Power kost zelfs € 52.078.

Besluit

De X-Klasse is de eerste pick-up van een premiummerk… maar niet de eerste premiumpick-up op de markt. Het onderscheid is subtiel, maar de X-Klasse verschilt uiteindelijk op zijn prestigieuzere logo na niet echt van de best uitgeruste Volkswagen Amarok- of Ford Ranger-modellen. Mercedes heeft de presentatie, het rijgedrag en de uitrusting van zijn X-Klasse wel op een hoger niveau gelegd dan de Nissan Navara en Renault Alaskan. De Mercedes X-Klasse is daardoor meer dan een “Navara-met-ander-logo”, maar daar betaal je dan ook een stevige prijs voor…

Advertentie
Advertentie
Advertentie