De hybrides dringen geleidelijk door tot in alle gelederen van de markt: stadswagens, berlines, limousines, SUV's en zelfs coupés. Toyota richt zich nu ook op het segment van de monovolumes, met deze Prius V.
Slimme afgeleide
Hij werd afgeleid van de gewone Prius, maar biedt meer ruimte en functionaliteit. Helaas zijn er wel nog altijd maar vijf zitplaatsen. De metamorfose vertaalt zich in 20 cm extra lengte en 8 cm meer hoogte. De Prius V is minder gestroomlijnd maar doet er wel alles aan om een zekere finesse te bewaren en het gewicht op de weegschaal te beperken. De achterbank klapt asymmetrisch neer en heeft een rugleuning die in een hoek tot 45 graden versteld kan worden. Zo kun je genieten van het panoramische dak, maar ik betwijfel sterk of die positie aangewezen is voor langere afstanden.
Bekende basis
Niets nieuws onder de motorkap: Toyota neemt logischerwijze de motor van de Prius berline over, een 1.8 benzine gekoppeld aan een elektrische motor. Deze aandrijfgroep stuurt 136 pk naar de voorwielen. Uiteraard moet je een meerverbruik verwachten tegenover de klassieke Prius door het hogere gewicht en de minder gunstige stroomlijn.