François Piette

24 JUN 2010

Viking Classic 2010: Zweedse schoonheden

Denk je bij Volvo alleen aan een hoekige break die een caravan trekt? Dan is het tijd om jouw mening te herzien. Het Zweedse merk komt af en toe origineel voor de dag en met succes. De P1800 is zonder twijfel het mooiste bewijs. Die wordt dit jaar vijftig, een verjaardag die samenvalt met de lancering van de nieuwe S60, een sportieve berline die door zijn ontwerpers bestempeld wordt als de beste Volvo ooit.

Na twee jaar voorbereiding werd de verjaardag gevierd in de Loirevallei in de prestigieuze Château de Beauregard. Een historische plaats, geknipt voor dit evenement.

Enkele cijfers

Viking Classic trok 1.500 bezoekers en 350 oude Volvo’s, waarvan ongeveer 80 P1800’s. Die laatste stond extra in de schijnwerpers. Zo werd het prototype uit 1957 getoond, aangedreven door een 1.600 cc grote motor en met de hand gebouwd door de Italiaanse koetswerkbouwer Frua.

Tussen de zeldzame en haast unieke stukken vonden we de P190 cabrio, de eerste cabrio van het merk. Ook de TR 679, de Carioca, een cabrio P1800 en zijn alter ego de Amazon Coune (gebouwd in België) tekenden present. Een BTCC-racewagen uit 1990 en nog enkele sportieve uitvoeringen door Heico Sportiv zorgden voor een sportieve noot. Er waren ook enkele bekende personen aanwezig, zoals Irv Gordon en Pelle Peterson. Maar daarover later meer.

P1800

In het midden van de jaren vijftig zocht Volvo een manier om van zijn imago van constructeur van onverwoestbare tanks af te raken. Al gauw borrelde het idee op van een coupé met erg sensuele lijnen. De constructeur zocht hulp in Italië, het mekka van autodesign. Daar vond het... een Zweedse ontwerper, Pelle Peterson, die bij Frua aan de slag was.

Peterson tekende een tijdloos ogende coupé, uitzonderlijk elegant en charmant. De P1800 was geboren. Technisch gezien was de P1800 niet uitzonderlijk. Volvo greep terug naar elementen uit andere modellen. De 1,8-liter viercilinder, gevoed door twee SU-carburateurs, was technisch voorbijgestreefd, maar wel heel robuust.

Na verloop van tijd werden enkele nieuwigheden toegevoegd, zoals een automaat of een grotere motor met injectie. En Volvo slaagde er zelfs in om te innoveren. Het creeërde een erg originele shooting break met twee deuren en een glazen achterklep. Deze P1800 ES diende trouwens als inspiratie voor de huidige C30.

Glorie

De P1800 zal voor altijd bekend zijn door zijn verschijning in het populaire feuilleton ‘The Saint’ met Roger Moore in de rol van Simon Templar. Als auto van de grote held vervulde hij de tweede hoofdrol in de serie.
Onlangs belandde de P1800 in het Guiness Book of Records. Irv Gordon legde met zijn P1800 niet minder dan 4,4 miljoen kilometer af. We vertellen er binnenkort meer over in een erg leuk interview.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie