Er gaan al jaren geruchten dat de Volkswagen Golf R een topversie zou krijgen met de krachtigste motor die onder de motorkap past: de iconische 2.5 TFSI van Audi, goed voor zo’n 400 pk in de RS 3 en wijlen de TT RS. Die VW Golf ‘R400’ moest eigenlijk al met de Golf VII komen, maar zou geannuleerd zijn als gevolg van het Dieselgate-schandaal in 2016. Maar nu lijkt het eindelijk zover te zijn: volgens Autocar werkt Volkswagen aan de ultieme Golf R voor de 25e verjaardag van het model.
Na deze generatie Golf is het gedaan: vanaf de Golf 9 is de iconische middenklasser van Volkswagen altijd minstens deels geëlektrificeerd. De zopas voorgestelde tweede generatie VW T-Roc krijgt binnenkort al de zelfladende hybride motoren die we ook in de volgende Golf mogen verwachten. Om de klassieke verbrandingsmotor nog één moment van glorie te geven, werkt Volkswagen nu aan een uitzwaaiversie van de Golf ‘8.5’ R. Er zijn al prototypes gespot op de Nürburgring met een uitgeklopt koetswerk, een extra lage ophanging en zelfs ventilatieroosters in de motorkap!

Vijfcilinder blijft langer in productie
Wat er onder die motorkap schuilt? Inderdaad, de ‘EA855’ 2.5 TFSI-vijfcilinder van Audi. De levensduur van die motor zou nog verlengd worden dankzij een update voor de Euro 7-norm, die in november 2026 van kracht gaat. Denk aan nieuwe partikelfilters, katalysatoren en een aangepast motormanagement om de uitstoot van fijne deeltjes nog verder te minimaliseren. Volgens Autocar zou er gelukkig nog wat marge zitten in die motor om een eventueel vermogensverlies te compenseren.

400 pk, of zelfs nog meer?
Hoeveel vermogen krijgt deze ultieme Golf dan? In zijn huidige iteratie levert de vijfcilinder van Audi 400 pk en 500 Nm. Daarmee sprint de Audi RS 3 in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 290 km/u als je de juiste opties aanvinkt. Ter vergelijking: de huidige Golf R heeft een 2.0 TFSI-viercilinder van 333 pk en 420 Nm. Daarmee sprint hij in 4,6 seconden van 0 tot 100 km/u en trekt hij door tot 270 km/u. Naast het mooiere geluid belooft de Golf R met vijfcilinder dus ook een stuk sneller te worden!

25e verjaardag van de eerste Golf R
En er is nog een reden om een extra speciale Golf R te maken voor Volkswagen: in 2027 viert de Golf IV R32 zijn 25e verjaardag! Die allereerste R-versie van de Golf had toen nog een 3,2 liter-VR6 onder de motorkap, alvorens Volkswagen overschakelde naar de viercilinder turbo met de Golf VI R. En dat geeft ons meteen ook een indicatie van wanneer we de Volkswagen Golf ‘R25’ mogen verwachten…