Jean-Francois Christiaens

20 MRT 2018

Volkswagen I.D. R Pikes Peak: geschift elektrisch

Dit is het laatste lid van Volkswagens elektrische I.D.-familie: de I.D. R Pikes Peak. Het doel? Het record breken in de elektrische categorie van de beroemde Amerikaanse hill climb Pikes Peak.

Als Volkswagen een uitdaging aangaat, komt daar heel wat bij kijken. De Duitsers willen tegen 2025 leider zijn in elektrische aandrijvingen, en zet dus in op de technische kant om dat doel te bereiken. Daar komt uiteraard ook de nodige promotie bij kijken. Om het imago van zijn toekomstige I.D.-modellen te versterken, wil Volkswagen het record breken in de beruchte Amerikaanse Pikes Peak.

XXL-vleugel

Het nieuwe beest zal op 24 juni in Colorado worden losgelaten, maar we krijgen alvast de eerste beelden te zien. Die tonen visuele details van de andere I.D.-conceptcars, zoals het verlichte radiatorrooster. Dit racemodel onderscheidt zich natuurlijk vooral door zijn gigantische XXL-vleugel en zijn splitter onder de voorbumper.

Vierwielaandrijving

Om de top van de berg te bereiken, krijgt dit model vierwielaandrijving en wellicht ook een kolossaal vermogen. Over dat laatste wil Volkswagen nog niets kwijt. Onze landgenoot Sven Smeets, directeur bij de afdeling Motorsport bij VW, geeft mee dat de I.D. R Pikes Peak “de efficiëntie van elektrische aandrijving in een competitieve omgeving” moet aantonen.

31 jaar later

Met de I.D. R Pikes Peak keert Volkswagen na meer dan 30 jaar terug naar de beroemde Amerikaanse heuvelklim. Laat ons hopen dat de elektrische racer de 19,99 kilometer volledig kan afleggen. De Golf uit 1987, die twee motoren en 652 pk kreeg, moest destijds opgeven.

8 minuten 57 seconden

Volkswagen mikt op het elektrische record dat de Nieuw-Zeelander Rhys Millen vestigde in 2016. Aan het stuur van een e0 PP100 deed hij er 8 minuten en 57,118 seconden over. De Fransman Romain Dumas gaat voor VW de uitdaging aan. Afspraak eind juni.

Advertentie
Advertentie
Advertentie