Jean-Francois Christiaens

22 OKT 2018

Volkswagen laat zijn lichten met je “praten”

De verlichting van auto’s evolueert tegen sneltempo. Maar als je kijkt naar de technologie waar Volkswagen mee bezig is, is dat nog maar het begin.

Met matrixverlichting kunnen moderne koplampen maximaal schijnen zonder andere weggebruikers te verblinden. Maar de koplampen van morgen zullen nog grondiger evolueren. Volkswagen geeft een inkijk in waar zijn researchafdeling momenteel mee bezig is.

“Pratende” schermen

De koplampen van morgen zullen bijvoorbeeld kunnen communiceren met hun omgeving. Als je je auto losmaakt, zal je er bijvoorbeeld het resterende batterijniveau van je elektrische auto op kunnen aflezen. Maar vooral voor voetgangers kan het verwarring vermijden met zelfrijdende auto’s. De auto zal via de koplampen duidelijk zijn bedoelingen kunnen uitleggen aan andere weggebruikers voor het zijn maneuver inzet. Naast koplampen kan de auto mededelingen weergeven op extra schermen op het koetswerk.

Projecteren

Toekomstige generaties koplampen kunnen ook lijnen projecteren op de grond. Aan de voorkant van de auto kunnen witte lijnen bijvoorbeeld de exacte breedte van de auto weergeven, zodat de chauffeur precies weet waar hij heen moet sturen op donkere, bochtige wegen. Bij het achteruitrijden kunnen rode lijnen ook helpen in het maneuver. Als de auto zelfstandig parkeert, kunnen de lijnen voetgangers duidelijk maken welke zone ze moeten vermijden. Oranje driehoeken op de grond kunnen een virtuele verlenging van de richtingaanwijzers zijn om de afdraaibedoeling van de chauffeur duidelijker te maken aan zijn omgeving.

Advertentie
Advertentie
Advertentie