François Piette

2 NOV 2009

Evolutie

De Golf GTI bestaat ondertussen al 33 jaar en is een echte legende geworden. Zes generaties passeerden de revue. Sommige meer geslaagd dan andere, maar het concept bleef altijd hetzelfde: een auto die plaats biedt voor vijf personen, een ruime koffer heeft en die uitstekende prestaties levert om menige sportwagen het vuur aan de schenen te leggen. Deze erfenis legt de lat dan ook erg hoog voor de nieuwe versie.

Revival

Een echte Golf GTI herken je aan enkele subtiele, maar goed geplaatste accenten. De rode omkadering van het radiatorrooster, de nieuwe bumpers, de typische velgen, de deurdrempels en de dubbele uitlaat geven hem een eigen identiteit. Binnenin herinnert het ruitmotief op de stoelen aan de eerste versie. Het kleine stuur zorgt voor een extra sportieve toets.

210 pk

Onder de kap schuilt de gekende 2-liter TSI-motor met turbo en directe injectie. Die zat ook al in de vorige versie, maar hij levert nu 210 pk, of 10 pk meer dan zijn voorganger. Het koppel van 280 Nm is al beschikbaar vanaf 1.700 omwentelingen per minuut. Kortom, waardes die bij een diesel passen. Maar een sportieve auto moet ook sportief klinken, zonder daarin te overdrijven. De in- en uitlaat werden apart bestudeerd en de motor klinkt erg aanlokkelijk. De opzwepende en hese grom zet de bestuurder ertoe aan om de motor geregeld naar 7.000 omwentelingen per minuut te stuwen.
De motor is erg krachtig en efficiënt. Toch komt hij net dat tikkeltje sportiviteit tekort. Hij voelt erg rond en vol aan op alle toerentallen. Hij herneemt vanuit de laagste toerentallen en klimt vlot naar het maximum toerental. Toch voelt hij wat verstikt aan boven 6.000 omwentelingen per minuut. Hij geeft zijn kracht niet plots vrij, maar het voelt eerder aan alsof hij altijd nog wat reserve overheeft. De DSG-versnelingsbak (Direct Shift Gearbox) met zes verhoudingen is ronduit schitterend. De versnellingen veranderen bliksemsnelterwijl de uitlaat zorgt voor een heerlijk plofje. In normale modus voldoet de DSG in alle omstandigheden. In sportmodus reageert de bak nog een tikkeltje sneller en intelligenter. Als het gaspedaal tot op de vloer getrapt wordt, duikt de motor zonder verpinken diep in de rode zone en flirt hij met 7.000 omwentelingen per minuut. Wie het liever allemaal zelf in handen wil houden, kan de versnellingsbak bedienen met schakellepels achter het stuur.

Zeker en efficiënt

Het koetswerk ligt vooraan 22 mm lager en achteraan 15 mm. Optioneel staat er een adaptieve ophanging ter beschikking. Het ophangingscompromis van de klassieke ophanging is duidelijk op dagelijks gebruik afgestemd. Je mag dus geen ultrasportieve prestaties verwachten zoals die van de Renault Megane RS Cup bijvoorbeeld. Maar de demping en de filtering van de baanoneffenheden is verbazingwekkend goed. Voor een sportieve auto is het rijcomfort zelfs uitstekend. De Golf GTI is een erg prettig sturende auto. Het evenwichtige onderstel reageert precies en gezond op de bevelen van de bestuurder. Bochtige weggetjes zijn dan ook keer op keer veel te kort. De Golf GTI biedt veel rijplezier, ook al volgt de achteras iets te braaf het ingeslagen spoor. De remmen en de stuurinrichting zijn uitstekend. Ze reageren precies en zijn makkelijk te doseren.

Elektronische rijhulpen

Om al dat vermogen efficiënt op het asfalt te kunnen neerzetten, krijgt het differentieel van de Golf GTI een elektronische ondersteuning. We zagen het XDS-differentieel eerder al op de meest sportieve Seats. Als bij het uitkomen van een bocht het binnenste wiel doorspint wordt de rem van dit wiel geactiveerd. De reacties van een dergelijk systeem zijn minder brutaal als die van een mechanisch differentieel. Sportieve diehards raken dan weer gefrustreerd omdat de auto snelheid verliest. ESP (Electronic Stability Program - stabiliteitscontrole) is uiteraard standaard. Met een drukknop kan je het systeem (bijna helemaal) uitschakelen.

Comfort en praktische aspecten

De Britten noemen deze compacte middenklassers graag ‘Hot Hatches’. Een naam die de voordelen van de auto mooi samenvat. Prestatiegericht en praktisch. Binnenin vind je dan ook de modulariteit en de praktische aspecten van een klassieke Volkswagen Golf. Ondanks het stevige onderstel rijdt de GTI comfortabel. Bij belasting dringt de motor duidelijker tot het interieur door, maar hij wordt nooit hinderlijk, integendeel zelfs. Bij constante snelheid is de Golf GTI vrij stil. Maar als je het gaspedaal wat dieper induwt, komt die lekkere sound weer naar boven. Knap werk! Naar aloude Duitse traditie is de rijpositie uitstekend en is de stoel meer dan voldoende regelbaar.

Geen koopje

Met een basisprijs van 28.400 euro is de Volkswagen Golf GTI behoorlijk duur. De recentere Mégane RS is heel wat krachtiger, maar kost minder. Gelukkig is de uitrusting vrij compleet. Zo heeft hij onder andere verwarmde stoelen, airco met twee zones, Isofix-bevestigingspunten, een multifunctioneel stuur, een snelheidsregelaar en mistlichten. Maar Volkswagen had best een kleine inspanning mogen doen voor de radio en een wegrijhulp op hellingen.
Het verbruik blijft binnen de perken. Ons gemiddelde lag tussen 9,5 en 10,5 l/100 km. Met een lichte rechtervoet zakt het verbruik zelfs nog meer.

Besluit

De Volkswagen Golf GTI rijdt net zo makkelijk en is net zo praktisch als een gewone Golf. Daar voegt hij nog uitstekende prestaties en heel wat rijplezier aan toe. Voor sommigen mocht hij misschien nog wat sportiever zijn. Anderen zullen dan weer zijn homogeniteit en het minder extreme karakter op prijs stellen. Jammer genoeg is het prijskaartje niet zo mild. De Golf GTI is dan ook niet meer dat duivels sportieve karretje van vroeger, maar een compacte en verburgerlijkte auto met schitterende prestaties.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie