De 5 geheimen van de Renault 8, kampioenenschool

In het collectieve bewustzijn is een Renault 8 blauw met 2 witte strepen. Toch was deze Gordini-versie maar goed voor een heel klein percentage van de totale productie (meer dan 1,3 miljoen exemplaren). Een terugblik op de recepten van het mooie succes van deze Renault.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 05 juli 2021
  • Divers
  • 467 weergaven

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5Lada NivaMercedes 190Fiat PandaRenault 4CV , Volvo 240BMW M1Ford T, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 203Mazda MX-5Renault EspaceFord FiestaRenault DauphineMGBPeugeot 404De Tomaso Pantera en de Citroën BX zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Renault 8.

De 5 geheimen van de Renault 8, kampioenenschool

1. De laatste met deze architectuur tot de Twingo 3

Toen hij in 1962 op de markt kwam brak de Renault 8 radicaal met de Dauphine die hij kwam aflossen. Gedaan met de zachte rondingen: de R8 kondigde luid en duidelijk de stijltrends voor het komende decennium aan, met scherpe hoeken en een profiel als een schoendoos.

Wat daarentegen niet veranderde, was de architectuur met de motor achterin en achterwielaandrijving. Die structuur heeft zeker voordelen (minder motorlawaai voor de passagiers voorin, een vlakke vloerplaat, een lichte besturing), maar ze doet wel af aan de stabiliteit. Talrijke bestuurders lieten zich trouwens verrassen door het overstuurde temperament van deze schoonheid. Na dit model stapte Renault over op voorwielaandrijving. Het zou nog duren tot 2014 met de derde generatie van de Twingo voor Renault nog eens voor zijn oude architectuur koos.

2. 42 jaar

De R8 introduceerde een gloednieuwe motor, de Sierra, beter gekend onder zijn bijnaam “Cléon-fonte”. De viercilinder had een zeer klassieke architectuur (gietijzeren blok, zijdelingse nokkenassen), maar door zijn robuuste bouw en lage productiekost genoot hij een uitzonderlijk lange levensduur: hij bleef 42 jaar in productie en er zijn er meer dan 27 miljoen van gemaakt.

3. Toptechnologie voor de remmen

Begin de jaren ’60 begonnen schijven stilaan op te komen in remsystemen. In de overgrote meerderheid van de gevallen werden ze echter alleen maar op de voorwielen gemonteerd. Ondanks zijn status van betaalbare auto koos de R8 echter voor schijven op de vier wielen.

4. Gordini, het begin van menig legende

De 5 geheimen van de Renault 8, kampioenenschool

De Gordini is een mythe op zich. De legende van de tovenaar die de Cléon-fonte eigenhandig heeft herwerkt, de iconische witte strepen en het beeld van de grote slippartijen met huilende Devil-uitlaat… Als je er meer over wil weten, verwijzen we je graag door naar dit artikel. Wat minder geweten is, is dat de R8 Gordini vooral een fabelachtige machine was om talent boven water te brengen: Darniche, Jabouille, Ragnotti en Thérier zagen hun carrière dankzij hem opbloeien.

5. R8S, mini-Gordini

Voor wie (destijds of vandaag) niet het budget had voor een Gordini, was er nog een alternatief: de R8S. De tot 53 pk opgevoerde motor maakte er geen vermogensmonster van zoals de Gordini, maar hij gaf wel de nodige kicks, met hogere toerentallen, een tof geronk en een sportieve afwerking van het interieur.

De 5 geheimen van de Renault 8, kampioenenschool

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Euro NCAP: “catastrofaal” resultaat voor de elektrische modellen van Renault / Dacia

Euro NCAP: “catastrofaal” resultaat voor de elektrische modellen van Renault / Dacia

Donderslag bij heldere hemel tijdens de bekendmaking van de nieuwe Euro NCAP-resultaten: naast een hoop maximumscores van 5 sterren, krijgt de Dacia Spring slechts één ster op zijn rapport… en de Renault Zoé zelfs nul! Hoe valt dat te verklaren?

Tesla kopieert de concurrentie

Tesla kopieert de concurrentie

Dat zijn we niet gewoon van het merk, dat doorgaans out-of-the-box durft te denken.

Volkswagen Amarok: aflossing van de wacht op komst

Volkswagen Amarok: aflossing van de wacht op komst

Volkswagen heeft enkele schetsen vrijgegeven van zijn pick-up, die volgend jaar verwacht wordt. De Duitse neef van de nieuwe Ford Ranger.

Scoop: de toekomstige Renault Austral is al betrapt

Scoop: de toekomstige Renault Austral is al betrapt

Dankzij onze spionnen krijgen we al een duidelijker voorsmaakje van de vervanger die Renault voorziet voor zijn Kadjar SUV.  

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Bij hun generatiewissel zijn de Renault Kangoo en Volkswagen Caddy onbetwistbaar hogerop geklommen. Zodanig zelfs dat ze hun oorsprong als werkpaard doen vergeten en een steeds ruimer en meer moduleerbaar interieur bieden. Maar wat moet dat dan kosten?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Een van de drie Bugatti's EB 112 is te koop!

Een van de drie Bugatti's EB 112 is te koop!

De Duitse specialist Schaltkulisse heeft zijn aanbod net uitgebreid met een bijzonder zeldzame EB 112. Amper 3 exemplaren werden van deze vierdeurs Bugatti gebouwd!

Zoveel kost de Kia Sportage van de vijfde generatie, op maat gemaakt voor Europa

Zoveel kost de Kia Sportage van de vijfde generatie, op maat gemaakt voor Europa

De populaire SUV Kia Sportage is voor het eerst verkrijgbaar in een specifieke versie voor de Europese markt. Hij biedt voortaan een breed gamma van geëlektrificeerde aandrijflijnen. Maar tegen welke prijs?

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Zoveel betaal je voor een Dacia Jogger, de betaalbare zevenzitter

Zoveel betaal je voor een Dacia Jogger, de betaalbare zevenzitter

De nieuwe Jogger wordt bij ons op 24 december op de markt gebracht en staat vanaf maart 2022 bij de dealers. Maar hoeveel kost deze nieuwe gezinsgerichte cross-over van Dacia?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 23.198
10 km

Benzine, Automaat

€ 30.947
2021
7 km

Diesel, Manueel

€ 20.534
2021

Diesel, Manueel

€ 23.450
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 29.495
2021
12.901 km

Diesel, Automaat

€ 15.250
2017
90.731 km

Diesel, Manueel

€ 18.499
2014
75.000 km

Diesel, Automaat

€ 24.750
2019
54.619 km