BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range Rover, Renault 4, Ferrari Testarossa ,McLaren F1, Citroën DS, Jaguar E-Type, Volkswagen Kever, Willys MB, Citroën Traction, Peugeot 205, Renault 5, Lada Niva, Mercedes 190, Fiat Panda, Renault 4CV , Volvo 240, BMW M1, Ford T, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 203, Mazda MX-5, Renault Espace, Ford Fiesta, Renault Dauphine, MGB, Peugeot 404, De Tomaso Pantera en de Citroën BX zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Renault 8.
Toen hij in 1962 op de markt kwam brak de Renault 8 radicaal met de Dauphine die hij kwam aflossen. Gedaan met de zachte rondingen: de R8 kondigde luid en duidelijk de stijltrends voor het komende decennium aan, met scherpe hoeken en een profiel als een schoendoos.
Wat daarentegen niet veranderde, was de architectuur met de motor achterin en achterwielaandrijving. Die structuur heeft zeker voordelen (minder motorlawaai voor de passagiers voorin, een vlakke vloerplaat, een lichte besturing), maar ze doet wel af aan de stabiliteit. Talrijke bestuurders lieten zich trouwens verrassen door het overstuurde temperament van deze schoonheid. Na dit model stapte Renault over op voorwielaandrijving. Het zou nog duren tot 2014 met de derde generatie van de Twingo voor Renault nog eens voor zijn oude architectuur koos.
De R8 introduceerde een gloednieuwe motor, de Sierra, beter gekend onder zijn bijnaam “Cléon-fonte”. De viercilinder had een zeer klassieke architectuur (gietijzeren blok, zijdelingse nokkenassen), maar door zijn robuuste bouw en lage productiekost genoot hij een uitzonderlijk lange levensduur: hij bleef 42 jaar in productie en er zijn er meer dan 27 miljoen van gemaakt.
Begin de jaren ’60 begonnen schijven stilaan op te komen in remsystemen. In de overgrote meerderheid van de gevallen werden ze echter alleen maar op de voorwielen gemonteerd. Ondanks zijn status van betaalbare auto koos de R8 echter voor schijven op de vier wielen.
De Gordini is een mythe op zich. De legende van de tovenaar die de Cléon-fonte eigenhandig heeft herwerkt, de iconische witte strepen en het beeld van de grote slippartijen met huilende Devil-uitlaat… Als je er meer over wil weten, verwijzen we je graag door naar dit artikel. Wat minder geweten is, is dat de R8 Gordini vooral een fabelachtige machine was om talent boven water te brengen: Darniche, Jabouille, Ragnotti en Thérier zagen hun carrière dankzij hem opbloeien.
Voor wie (destijds of vandaag) niet het budget had voor een Gordini, was er nog een alternatief: de R8S. De tot 53 pk opgevoerde motor maakte er geen vermogensmonster van zoals de Gordini, maar hij gaf wel de nodige kicks, met hogere toerentallen, een tof geronk en een sportieve afwerking van het interieur.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...