Wie had kunnen denken dat Aston Martin, amper twee jaar na de lancering van de nieuwe DB12, aan de top zou staan van elk segment waarin het opereert - of toch op vlak van vermogen? Toch is dat vandaag het geval. En de nieuwe Vanquish is de kers op de taart voor het Engelse merk. Moest je het nog niet weten: “to vanquish” betekent “overwinnen” in het Nederlands. En net als een bepaald groen monster, is er niet veel dat deze machine niet zou kunnen overwinnen… of zelfs volledig vernietigen!
Design
Driedelig maatpak…
Verrassend genoeg, en in tegenstelling tot de Hulk, is de Aston Martin Vanquish op papier niet zo imposant. Hij meet namelijk ‘slechts’ 4,855 m lang, 2,044 m breed en 1,29 m hoog. Hij staat wel op een lange wielbasis van 2,885 m. Bovendien lijkt het interieur pas te beginnen ter hoogte van de achterwielen, terwijl de afstand tussen de A-stijl en de voorwielen zo lang mogelijk is gemaakt. Dat geeft hem een ongelooflijke uitstraling, zowel op de weg als wanneer hij stilstaat. Zijn charisma wordt nog extra benadrukt door zijn gigantische grille, maar ook door zijn ‘zwevende’ achterpaneel waarop trots het Aston Martin-logo in grote letters prijkt. Dit onderdeel kan je trouwens personaliseren in verschillende afwerkingen, zoals hier in carbon, of in koetswerkkleur.
We zouden urenlang kunnen praten over het ontwerp en de details: de twaalf luchtgaten op de motorkap, de geweldige zijspiegels in carbon, zijn individuele LED-achterlichten… Maar kort samengevat is de Vanquish meer dan een auto waar absoluut iedere passant naar omkijkt. Het is het soort juweeltje waar ook de bestuurder nog eens lang naar blijft staren na het parkeren. Dat is toch wat wij hebben gedaan. Echt elke keer…
… dat met de hand is genaaid!
Vooral in het interieur zie je het perfecte, op maat gemaakt driedelig kostuum op het niveau van James Bond terug. De kwaliteit van werkelijk alle materialen, stiksels en assemblages in de Vanquish is gewoonweg onberispelijk. Er is vrijwel geen plastic te vinden aan boord, behalve op enkele knoppen van de middenconsole en het stuur. Een stuur dat overigens is overgenomen van de vorige generatie Mercedessen. En dat is een goede keuze geweest! Alle bedieningen liggen perfect in de hand en zijn bijzonder gemakkelijk in gebruik.
De knoppen op de middenconsole die niet van plastic zijn, zoals de draaiknoppen voor de temperatuur en het volume, en de automaatpook, voelen zo prettig aan dat je er urenlang mee zou willen spelen. Gewoon, omdat het leuk is. Vooral de verlichte glazen knop die de twaalfcilinder tot leven wekt! Maar daar komen we later op terug, want we zijn nog niet helemaal klaar met het beschrijven van zijn maatpak.
Als we echt een minpuntje zouden moeten aanwijzen in het interieur van de Vanquish, dan zou dat het verdwijnen van de legendarische omgekeerde wijzers zijn. Die hebben namelijk plaats gemaakt voor een meer typisch scherm. Maar heel slecht nieuws is dit niet, want het scherm is wel van uitstekende kwaliteit.



Gebruiksgemak
Precies genoeg technologie
Zoals het hoort anno 2025, hebben zelfs de meest gedistingeerde en verfijnde ‘gentlemen’ een smartphone in de binnenzak van hun smoking. Of erger nog: een Apple Watch om hun pols. Met als gevolg dat ook de digitale displays voortaan een essentieel deel vormen van de luxewereld, en dus ook van de modellen van Aston Martin. Het dashboard van de Vanquish is iets anders ingedeeld dan dat van de DB12 en Vantage, maar het krijgt wel hetzelfde digitale instrumentenpaneel en centraal aanraakscherm van 10,25 inch elk. Twee displays met een hoge resolutie die ook op hetzelfde infotainmentsysteem draaien als in de rest van het recente gamma van Aston Martin. Dat systeem is niet bijzonder, maar het is wel goed ontworpen en reageert snel, wat het gemakkelijk maakt in gebruik. Het doet wat moet, zonder problemen, en meer vragen we niet… op één detail na: Android Auto ontbreekt. De Aston Martin Vanquish is enkel draadloos compatibel met Apple CarPlay. Al zou dit geen probleem moeten zijn voor het merendeel van de klanten van het Britse merk. De Vanquish zou binnenkort zelfs Apple CarPlay Ultra moeten ondersteunen, dat ook het instrumentarium overneemt!
Niet te strak, niet te ruim
Om perfect te passen, mag een maatpak niet te strak en niet te ruim zitten. Aston Martin heeft er dus voor gekozen om van de Vanquish een strikte tweezitter te maken, waar de oude DBS Superleggera achterin nog twee noodzitjes had. Ook de koffer is niet gigantisch, met een volume van slechts 248 liter. Genoeg voor een (lang) weekend, maar niet om twee weken op vakantie te gaan. Er lijkt heel wat verspilde ruimte te zitten tussen de zetels en de koffer, maar daar zitten alle verstevigingen en mechanische onderdelen die nodig zijn om het geweld van zijn V12 naar de grond over te brengen. Goed, genoeg gepraat over zijn prachtige uiterlijk en zijn strakke interieur. Het is tijd om het te hebben over het monsterlijke hart van de Aston Martin Vanquish!



Rijervaring
Monster onder de motorkap!
Het innerlijke monster van de Aston Martin Vanquish leeft onder zijn lange motorkap. Centraal voorin ligt namelijk een 5,2 liter-V12 biturbo die een ongelooflijke 614 kW (835 pk) en 1.000 Nm koppel ontwikkelt! Als dit niet de mechanische vorm van de Hulk is, weten we het ook niet meer… Bovendien vuurt deze V12 al zijn kracht uitsluitend op de achterwielen van de Britse coupé af, via een ZF-automaat met 8 versnellingen en een elektronisch sperdifferentieel! Ondanks dat er maar twee lapjes rubber met al dit geweld moeten omgaan, kan de Aston Martin Vanquish in 3,3 seconden van 0 tot 100 km/u accelereren en blijft hij doortrekken tot zijn top van 345 km/u. Met dank aan de P Zero-banden van 325 mm breed achteraan, die speciaal door Pirelli voor de Vanquish zijn ontwikkeld. Maar toch, hoe indrukwekkend zijn motor ook is, blinkt de Britse schone niet enkel uit op mechanisch vlak.
Super- of zelfs hyper-GT en nog veel meer!
Zoals elk monster, ook al draagt hij een maatpak, is de Vanquish op het eerste gezicht intimiderend. Gelukkig stelt hij je al snel gerust en geeft hij je vertrouwen als bestuurder. Hij ziet er misschien imposant uit, maar in werkelijkheid neemt hij niet zoveel plaats in op de weg. Dat betekent dat hij niet moeilijker te parkeren is dan een andere middelgrote auto. Zolang je het monster onder de motorkap niet te veel port, is de Aston Martin Vanquish een echte GT, met veel comfort en een goede geluiddemping aan boord, die je echt dagelijks zou kunnen gebruiken.
Als je zijn monsterlijke V12 echter de sporen geeft, wordt het al snel wilder, maar nog steeds niet beangstigend. Zowel de versnellingsbak als de besturing reageren perfect zoals je zou verwachten. De Brit laat zich dus gemakkelijk plaatsen in de bocht, waar je ontdekt dat het onderstel helemaal niet stijf is, maar verrassend progressief. Met dank aan de lange wielbasis, maar ook aan de bijna optimale gewichtsverdeling tussen de assen (51:49). De Vanquish beweegt dus net genoeg om stevig op zijn steunen te staan in de bochten, en soms zelfs een klein rubberspoor achter te laten bij het uitaccelereren. Door zijn twee turbo’s klinkt zijn V12 natuurlijk niet zo hoog als die van zijn rechtstreekse concurrent uit Maranello. Maar dat wordt gecompenseerd aan boord, waar je het geblaas en gesis van zijn twee turbo’s goed te horen krijgt!
Je kan nog verder gaan en het monster dat sluimert in deze Britse supercar volledig ontketenen. Met het ESP uitgeschakeld, transformeert het wieltje van de rijmodi in een keuzeschakelaar waarmee je 9 niveaus van tractiecontrole kan instellen. Je moet wel echt goed kunnen sturen om zijn 835 pk en 1.000 Nm ongebreideld (of zelfs lichtjes geremd) te kunnen opvangen! Gelukkig kom je snel en veilig tot stilstand dankzij de 410 mm (voor) en 360 mm (achter) grote koolstofkeramische remschijven achter de 21-duimsvelgen. Schijven waar de aluminium monobloc-remklauwen met respectievelijk 6 en 4 zuigers keihard in kunnen bijten! De Vanquish gaat dus erg hard in de ankers. En gelukkig maar, want naast zijn enorme vermogen moet je ook de flinke massa van 1.910 kg onder controle zien te houden, ondanks een koetswerk dat volledig uit koolstofvezel bestaat.
Kortom, de Aston Martin Vanquish is veel meer dan ‘gewoon’ een GT, of zelfs een super- of hyperversie daarvan. Zijn dynamiek ligt op het niveau van een supercar, maar dan met de motor voorin. Dit is het soort speelgoed waarvoor je je wekker extra vroeg zet, om zolang mogelijk te kunnen omrijden op weg jaar je bestemming. De Britse schone lijkt namelijk maar één ding te willen: zo snel mogelijk Europa doorkruisen, van over de kleine weggetjes tot de grote snelwegen, zolang de snelheid maar met 3 cijfers wordt geteld!



Budget
Hoeveel kost de Aston Martin Vanquish 2025 in België?
Een monsterlijke V12 verpakt in een op maat gemaakt kostuum, is natuurlijk niet goedkoop. In België ligt de vanafprijs van de Aston Martin Vanquish op 397.000 euro… zonder opties. Ter info: de twee exemplaren die in de Brusselse showroom van het merk stonden te prijken, waren geprijsd op 470.000 en 517.000 euro! De Aston Martin Vanquish is realistisch gezien dus een auto van een half miljoen. Maar eerlijk gezegd: hij is het waard. Hij heeft maar weinig concurrenten, en die zijn bovendien minstens even duur…
Verdict
De nieuwe Aston Martin Vanquish is echt een monster dat zijn mooiste kleren heeft aangetrokken. Hij is prachtig, bijna magisch om naar te kijken, maar ook om mee te rijden - en dat bij alle snelheden en onder alle omstandigheden. Het is waarschijnlijk de beste GT aller tijden. Of in ieder geval de krachtigste en meest extreme. Wat een machine!