De Audi e-tron GT werd vorig jaar gefacelift en is nu meer dan 18.000 euro toegankelijker geworden dankzij de komst van een nieuwe instapversie! Betaalbaar kunnen we hem nog steeds niet noemen, maar hij wordt wel een stuk efficiënter...
Deze nieuwe instapversie van de elektrische sportberline uit Ingolstadt heet simpelweg Audi e-tron GT en positioneert zich onder de huidige S-versie, op vrijwel elk vlak. Visueel blijft hij identiek, en hij behoudt ook twee elektromotoren en dus quattro-vierwielaandrijving. De vermogensoutput daalt echter tot 370 kW, of 430 kW (585 pk) met Launch Control. Dat is weliswaar 70 kW (94 pk) minder dan de Audi S e-tron GT, maar toch accelereert deze variant nog steeds van 0 naar 100 km/h in slechts 4 seconden.

30 kg lichter en 13 km extra autonomie voor de Audi e-tron GT quattro!
Hoewel hij minder krachtig is dan zijn S- en RS-broertjes, behoudt de Audi e-tron GT quattro dezelfde batterij van 105 kWh, waarvan 97 kWh bruikbaar zijn. Bovendien weegt hij ongeveer 30 kg minder dan zijn krachtigere broer! Die gewichtsbesparing zorgt ervoor dat zijn rijbereik met 13 kilometer toeneemt. De Audi e-tron GT quattro biedt daarmee een maximale WLTP-autonomie van 622 km, het hoogste cijfer voor dit model! Deze nieuwe instapversie behoudt ook de maximale laadsnelheid van 320 kW, net zoals de S- en RS-versies. Zo kan hij zijn batterij in slechts 18 minuten van 10 naar 80% laden, en tot 285 km rijbereik recupereren in slechts 10 minuten.



Wat is de prijs van deze nieuwe Audi e-tron GT quattro in België?
Net als de S e-tron GT, RS e-tron GT en RS e-tron GT performance, zal deze nieuwe instapversie worden gebouwd in de Audi Sport-fabriek Böllinger Höfe in Neckarsulm, Duitsland. Hij is te bestellen vanaf 15 mei 2025, en krijgt in België een basisprijs van 110.500 euro, oftewel 18.030 euro minder dan de huidige Audi S e-tron GT quattro. Een flink verschil, zeker, maar nog steeds lang niet genoeg om deze Duitser als ‘betaalbaar’ te bestempelen…