Na een optische facelift begin 2024 kreeg de Dacia Spring afgelopen oktober een bijna volledige technische herziening. Een update die je niet meteen ziet, maar wel degelijk van belang is, en waarvan we nu ook de prijzen kennen. Het goede nieuws? De basisprijs van de kleine elektrische Roemeense stadswagen is niet gestegen!
Hoewel het design van de Dacia Spring voor modeljaar 2026 nauwelijks verandert, werd een groot deel van zijn platform en chassis vernieuwd. Dat werd onder meer stijver, beter uitgebalanceerd en kreeg een gloednieuwe stabilisatorstang. Ook de gewichtsverdeling en de afstelling van de ophanging zijn aangepakt. Vanaf 2026 krijgt de Dacia Spring bovendien een gloednieuwe LFP-batterij van 24,3 kWh! Die capaciteit ligt weliswaar lager dan de 26,8 kWh van de vorige versie, maar dankzij de nieuwe chemische samenstelling en andere verbeteringen blijft het WLTP-rijbereik van de vernieuwde Spring tussen de 222 en 226 km liggen, afhankelijk van het motorvermogen. En ook onder de motorkap is er nieuws!

Van 45 naar 70 pk en van 65 naar 100 pk!
De belangrijkste evolutie voor modeljaar 2026 zit ongetwijfeld onder de motorkap van de Dacia Spring. In de basisversie stijgt het vermogen van 45 naar 70 pk! En de krachtigere versie, die eerder 65 pk leverde, gaat er zelfs 35 pk op vooruit en haalt nu 100 pk! De 0 naar 100 km/u-tijd daalt daarmee van respectievelijk bijna 20 en 14 seconden naar 12,3 en 9,6 seconden. Optioneel kan de nieuwe Dacia Spring ook uitgerust worden met een nieuwe lader die tot 40 kW snelladen aankan. Daarmee laad je van 20 tot 80% in 29 minuten, 16 minuten sneller dan voorheen.

De vanafprijs van de Dacia Spring is geen cent gestegen
Het beste nieuws? Ondanks het toegenomen vermogen en de betere prestaties blijft de vanafprijs van de nieuwe Dacia Spring ongewijzigd! In België start de prijs nog steeds vanaf 16.990 euro, voor de versie met 70 pk in Essential-uitvoering. Jammer genoeg is het uitrustingsniveau daarboven wel 700 euro duurder dan voordien: de Dacia Spring Expression met 70 pk start voortaan aan 18.690 euro. Tot slot is de versie met 100 pk enkel verkrijgbaar in de Extreme-uitvoering, en die begint vanaf 19.690 euro. Dat is dan weer 300 euro minder dan vroeger!

De concurrentie wordt steeds talrijker en aantrekkelijker
Ondanks deze belangrijke technische verbeteringen en de grotendeels stabiele prijzen, heeft de Dacia Spring het moeilijker dan ooit. Want voor de prijs van de Extreme-versie met 100 pk kan je tegenwoordig ook kiezen voor een Citroën ë-C3, een Leapmotor T03, en vooral een Renault Twingo! Die laatste is met zijn 60 kW (82 pk) iets minder krachtig, maar beschikt wel over een grotere LFP-batterij van 27,5 kWh die de Renault Twingo tot 263 km rijbereik bezorgt. Dat is toch zo’n veertig kilometer, of ruim 15% meer dan wat de kleine Roemeen biedt… Helaas verschijnt de basisversie “Evolution” van de Franse stadswagen pas in het voorjaar van 2026 op de markt. Maar dankzij zijn Essential-uitvoering met 70 pk, blijft de Spring hoe dan ook de goedkoopste elektrische auto van België.












