Ford heeft sterk ingezet op de elektrificatie van zijn gamma. Dat vertaalt zich niet alleen in elektrische versies van zijn busjes voor personenvervoer, zoals de E-Tourneo Courier of E-Tourneo Custom. Maar ook in modellen die gebruikmaken van het MEB-platform van de Volkswagen-groep, zoals de Ford Explorer en Ford Capri. En bovendien ontwikkelt Ford ook zijn eigen elektrische personenwagens. Na de Mustang Mach-E is er nu een tweede eigen creatie: de Ford Puma Gen-E. Een model dat zich in het dagelijkse gebruik op meerdere vlakken onderscheidt.
1. Zijn Gigabox en frunk
De benzineversie van de Puma viel al op met zijn Megabox. Maar de elektrische variant tilt deze praktische, met water afwasbare opbergruimte (dankzij de kunststof bekleding en het afvoerplugje) naar een hoger niveau en doopt het tot Gigabox. In de praktijk blijven de functies gelijk: je kunt er nog steeds zonder zorgen vuile of hoge voorwerpen in vervoeren. Maar het beschikbare volume is nu nog groter.
Daardoor beschikt de Puma Gen-E over een kofferruimte van 523 liter in 5-zitsconfiguratie tot aan het bagagescherm (574 liter tot het dak). En dat voor een model van slechts 4,21 meter lang! De naam ‘Gigabox’ is dus helemaal terecht. Ter vergelijking: de Kia EV3, ongeveer 10 cm langer, biedt “slechts” 460 liter, terwijl de Renault 4 E-Tech, iets korter, niet verder komt dan 420 liter. En dat is nog niet alles: Ford voorziet ook een frunk van 43 liter onder de motorkap om de laadkabel in op te bergen, zodat die niet in de Gigabox hoeft te slingeren.



2. Zijn reële verbruik
Ford heeft bewust gekozen voor een batterij van bescheiden formaat in zijn elektrische katachtige. Het gaat om 43 kWh bruikbaar vermogen. Dat heeft als voordeel dat hij een concurrentiële prijs kan behouden ten opzichte van zijn benzinevariant, en tegelijk vermijdt hij overtollig gewicht (1.563 kg rijklaar). Het resultaat: een laag reëel verbruik. Zo wordt de vicieuze cirkel doorbroken van een zware batterij die meer verbruikt, waardoor er een nóg grotere batterij nodig is voor een aanvaardbare actieradius.
Bij de Puma Gen-E kun je makkelijk een reëel verbruik rond de 13 kWh/100 km behouden in gemengd gebruik, inclusief autosnelweg (toch bij zachte buitentemperaturen). Op vlot rijdende trajecten buiten de snelweg, met de “One Pedal”-functie ingeschakeld via de centrale tablet, slaagden we er zelfs meerdere keren in om een gemiddelde van ongeveer 10 kWh/100 km te halen. Daardoor is een gemengde reële autonomie van 300 km perfect haalbaar, met in sommige gevallen een benadering van de 377 km WLTP als je niet constant een snelwegtempo aanhoudt.



3. Zijn dynamische rijplezier
Nog een troef die opvalt tijdens het rijden: het dynamisch rijplezier van deze Puma Gen-E. Je herkent meteen de typische Ford-touch. De ingenieurs van het merk blijven er immers op toezien dat hun wagens… leuk blijven om mee te rijden. En daar moeten we van genieten zolang het nog kan! De bedieningselementen zijn nauwkeurig afgesteld, het onderstel biedt een doordachte balans tussen rijcomfort en wendbaarheid, enzovoort. De prestaties van de elektromotor van 123,5 kW (168 pk) en 290 Nm volstaan ruimschoots om het rijden aangenaam te maken: van 0 naar 100 km/u in 8 seconden en een topsnelheid van 160 km/u.

4. Zijn verhouding tussen buitenmaten en binnenruimte
We hadden het al over zijn koffervolume. Maar voor gezinnen is er nog een andere belangrijke factor: de ruimte voor de achterpassagiers. En ook op dat vlak scoort de Puma Gen-E goed, ondanks zijn beperkte totale lengte van 4,21 meter. Hij is gebaseerd op de brandstofversie van de Puma en heeft dus uiteraard geen bijzonder lange wielbasis (2,59 meter), in tegenstelling tot sommige concurrenten die op een exclusief elektrisch platform zijn gebouwd. Toch is de beenruimte achterin voldoende om comfortabel met vier of zelfs vijf personen te reizen. Het optionele panoramisch dak zorgt bovendien voor een lichtrijke en aangename sfeer in het interieur.

5. Zijn praktische en ergonomische cockpit
Net zoals zijn licht aangepaste uiterlijk (gesloten grille, verlengde spoiler, specifieke velgen, witte P-U-M-A-belettering, enz.), krijgt de Puma Gen-E ook een licht gewijzigde cockpit tegenover de 2024-benzineversie van de Puma. De elektrische variant beschikt over een specifieke middenconsole die de armsteun verbindt met het dashboard. Daarin vind je een handige opbergruimte met twee niveaus en een zone voor draadloos opladen.
Qua infotainment neemt de elektrische Puma de twee grote schermen over die sinds de facelift ook in de benzineversies te vinden zijn. Voor de bestuurder is er een 12,8-inch digitaal instrumentenpaneel en centraal staat een 12-inch touchscreen voor infotainment met het SYNC4-systeem. Dat laatste scherm is zelfs bijna “te groot” voor het compacte interieur, want sommige info wordt wel eens afgedekt door de rechterhand van de bestuurder. Maar in elk geval: beide schermen zijn volledig en vooral intuïtief in gebruik. En dat is een groot pluspunt, want dat kunnen we niet van alle concurrenten zeggen…
