all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Ford Puma jaune vif se déplaçant rapidement sur une route dégagée sous un ciel bleu.","nl":"Heldere gele Ford Puma rijdt snel op een lege weg onder een blauwe hemel."}
{"fr":"Coffre de voiture jaune avec espace de rangement sous le plancher, plaque belge visible.","nl":"Gele auto kofferbak met ondervloer opbergruimte, Belgische nummerplaat zichtbaar."}
1/10

Ford Puma Gen-E: onze 5 favoriete details van de compacte elektrische SUV

Ford heeft zijn katachtige Puma knap geëlektrificeerd. Dit zijn de belangrijkste troeven die uit onze test zijn gekomen van deze Puma in Gen-E-vorm.

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

23 Juli 2025

Advertentie

Ford heeft sterk ingezet op de elektrificatie van zijn gamma. Dat vertaalt zich niet alleen in elektrische versies van zijn busjes voor personenvervoer, zoals de E-Tourneo Courier of E-Tourneo Custom. Maar ook in modellen die gebruikmaken van het MEB-platform van de Volkswagen-groep, zoals de Ford Explorer en Ford Capri. En bovendien ontwikkelt Ford ook zijn eigen elektrische personenwagens. Na de Mustang Mach-E is er nu een tweede eigen creatie: de Ford Puma Gen-E. Een model dat zich in het dagelijkse gebruik op meerdere vlakken onderscheidt.

1. Zijn Gigabox en frunk

De benzineversie van de Puma viel al op met zijn Megabox. Maar de elektrische variant tilt deze praktische, met water afwasbare opbergruimte (dankzij de kunststof bekleding en het afvoerplugje) naar een hoger niveau en doopt het tot Gigabox. In de praktijk blijven de functies gelijk: je kunt er nog steeds zonder zorgen vuile of hoge voorwerpen in vervoeren. Maar het beschikbare volume is nu nog groter.

Daardoor beschikt de Puma Gen-E over een kofferruimte van 523 liter in 5-zitsconfiguratie tot aan het bagagescherm (574 liter tot het dak). En dat voor een model van slechts 4,21 meter lang! De naam ‘Gigabox’ is dus helemaal terecht. Ter vergelijking: de Kia EV3, ongeveer 10 cm langer, biedt “slechts” 460 liter, terwijl de Renault 4 E-Tech, iets korter, niet verder komt dan 420 liter. En dat is nog niet alles: Ford voorziet ook een frunk van 43 liter onder de motorkap om de laadkabel in op te bergen, zodat die niet in de Gigabox hoeft te slingeren.

Gele auto kofferbak met ondervloer opbergruimte, Belgische nummerplaat zichtbaar. Kofferbakopslag van de Ford F-150 Lightning met centrale afvoerkap. Voorkoffer van gele elektrische Renault 5 met laadkabels en geïntegreerde opslag.
Advertentie

2. Zijn reële verbruik

Ford heeft bewust gekozen voor een batterij van bescheiden formaat in zijn elektrische katachtige. Het gaat om 43 kWh bruikbaar vermogen. Dat heeft als voordeel dat hij een concurrentiële prijs kan behouden ten opzichte van zijn benzinevariant, en tegelijk vermijdt hij overtollig gewicht (1.563 kg rijklaar). Het resultaat: een laag reëel verbruik. Zo wordt de vicieuze cirkel doorbroken van een zware batterij die meer verbruikt, waardoor er een nóg grotere batterij nodig is voor een aanvaardbare actieradius.

Bij de Puma Gen-E kun je makkelijk een reëel verbruik rond de 13 kWh/100 km behouden in gemengd gebruik, inclusief autosnelweg (toch bij zachte buitentemperaturen). Op vlot rijdende trajecten buiten de snelweg, met de “One Pedal”-functie ingeschakeld via de centrale tablet, slaagden we er zelfs meerdere keren in om een gemiddelde van ongeveer 10 kWh/100 km te halen. Daardoor is een gemengde reële autonomie van 300 km perfect haalbaar, met in sommige gevallen een benadering van de 377 km WLTP als je niet constant een snelwegtempo aanhoudt.

Felle gele Ford Puma op een bochtige weg onder een blauwe hemel. Autodisplay toont verschillende rijmodi en moderne digitale interface. Geel elektrische auto wordt opgeladen; kabel aangesloten op achterport.
Advertentie

3. Zijn dynamische rijplezier

Nog een troef die opvalt tijdens het rijden: het dynamisch rijplezier van deze Puma Gen-E. Je herkent meteen de typische Ford-touch. De ingenieurs van het merk blijven er immers op toezien dat hun wagens… leuk blijven om mee te rijden. En daar moeten we van genieten zolang het nog kan! De bedieningselementen zijn nauwkeurig afgesteld, het onderstel biedt een doordachte balans tussen rijcomfort en wendbaarheid, enzovoort. De prestaties van de elektromotor van 123,5 kW (168 pk) en 290 Nm volstaan ruimschoots om het rijden aangenaam te maken: van 0 naar 100 km/u in 8 seconden en een topsnelheid van 160 km/u.

Gele Ford auto op weg, opvallende LED-verlichting, Belgische nummerplaat zichtbaar.
Advertentie

4. Zijn verhouding tussen buitenmaten en binnenruimte

We hadden het al over zijn koffervolume. Maar voor gezinnen is er nog een andere belangrijke factor: de ruimte voor de achterpassagiers. En ook op dat vlak scoort de Puma Gen-E goed, ondanks zijn beperkte totale lengte van 4,21 meter. Hij is gebaseerd op de brandstofversie van de Puma en heeft dus uiteraard geen bijzonder lange wielbasis (2,59 meter), in tegenstelling tot sommige concurrenten die op een exclusief elektrisch platform zijn gebouwd. Toch is de beenruimte achterin voldoende om comfortabel met vier of zelfs vijf personen te reizen. Het optionele panoramisch dak zorgt bovendien voor een lichtrijke en aangename sfeer in het interieur.

Interieur van een gele SUV met lederen stoelen en panoramisch schuifdak.
Advertentie

5. Zijn praktische en ergonomische cockpit

Net zoals zijn licht aangepaste uiterlijk (gesloten grille, verlengde spoiler, specifieke velgen, witte P-U-M-A-belettering, enz.), krijgt de Puma Gen-E ook een licht gewijzigde cockpit tegenover de 2024-benzineversie van de Puma. De elektrische variant beschikt over een specifieke middenconsole die de armsteun verbindt met het dashboard. Daarin vind je een handige opbergruimte met twee niveaus en een zone voor draadloos opladen.

Qua infotainment neemt de elektrische Puma de twee grote schermen over die sinds de facelift ook in de benzineversies te vinden zijn. Voor de bestuurder is er een 12,8-inch digitaal instrumentenpaneel en centraal staat een 12-inch touchscreen voor infotainment met het SYNC4-systeem. Dat laatste scherm is zelfs bijna “te groot” voor het compacte interieur, want sommige info wordt wel eens afgedekt door de rechterhand van de bestuurder. Maar in elk geval: beide schermen zijn volledig en vooral intuïtief in gebruik. En dat is een groot pluspunt, want dat kunnen we niet van alle concurrenten zeggen…

Interieur van Ford-auto met digitaal dashboard en modern touchscreen.
Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Foto’s: Vroom, Sébastien Vanhouche

Advertentie

Koop een Ford Puma of vergelijkbare auto

Ford

Puma

17 950 €

Prijs Prijs

2020

26 471 km

Hybride

125 pk

Manueel

132 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

Ford

Puma

23 299 €

Prijs Prijs

2022

10 552 km

Benzine

125 pk

Automaat

134 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Puma

18 500 €

Prijs Prijs

2020

48 837 km

Hybride

125 pk

Manueel

128 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

Ford

Puma

22 099 €

2021

58 123 km

Benzine

200 pk

Manueel

155 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Puma

16 990 €

2020

71 022 km

Benzine

124 pk

Manueel

99 g/km

date

Groupe Autosphere Visé

Visé

date

Car-Pass

My Way

Ford

Puma

21 995 €

Prijs Prijs

2024

15 088 km

Benzine

125 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Ford

Puma

20 495 €

Prijs Prijs

2024

8 525 km

Benzine

125 pk

Manueel

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Ford

Puma

24 495 €

Prijs Prijs

2025

10 km

Benzine

125 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

-