François Piette

7 SEP 2016

Hyundai i30: op jacht naar de Golf

Hyundai licht het doek van zijn gloednieuwe i30. Een belangrijk model voor het merk, dat niets aan het toeval overlaat. De i30 gaat op jacht naar een model dat ongenaakbaar wordt gewaand, en is daarom specifiek ontworpen voor Europa.

Toch ziet hij er eerder braaf uit, ondanks zijn nieuwe grille. Maar de klassieke stijl, gedrapeerd over 4,34 m lengte, zal de grote massa zeker weten te overtuigen. Temeer omdat Hyundai de laatste nieuwe technologie belooft.

Uitrusting

Het interieur krijgt een tabletscherm bovenop de boordplank. Dat bevat een internetverbinding en een navigatiesysteem met real-time verkeersinformatie. Als je de auto koopt, krijg je een abonnement van zeven jaar op connected-diensten. Hyundai biedt voor de passagiers vooraan ook verwarmde en geventileerde zetels aan. Het koffervolume schommelt tussen 395 en 1.301 liter.

De Koreaan krijgt op vlak van veiligheid een vermoeidheidsdetector, adaptieve snelheidsregelaar, waarschuwing voor kruisend verkeer bij het achteruitrijden, dodehoekwaarschuwing, noodremhulp met voetgangerdetectie,…

Motoren

Hier komt Hyundai met nog een andere nieuwigheid: een nieuwe turbobenzinemotor, een 1.4 T-GDi van 140 pk en 242 Nm. Verder zijn er bij de benzines nog de “oude” 1.4 van 100 pk en de recente éénliter driecilinder van 120 pk. Bij de diesels is er alleen een 1.6, weliswaar in drie vermogensversies: 95, 110 en 133 pk. Op de twee minst krachtige motoren na kunnen alle motoren gekoppeld worden aan een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling.
Advertentie
Advertentie
Advertentie