François Piette

27 NOV 2010

Getemde kat, maar fiscaal interessant

De XF luidde de terugkeer van Jaguar in. Hij bleef trouw aan de filosofie die de constructeur jarenlang successen bezorgde en voegde daar heel wat toptechnologie aan toe. Bij de presentatie werd vooral de dieselversie bekritiseerd. Zeer geraffineerd, maar qua punch toch bleekjes tegenover de Duitse concurrentie. Jaguar lanceerde snel een nieuwe motor met veel meer vermogen. Voor ons Belgen zelfs net iets te veel, want het fiscale regime strafte het meervermogen af. Jaguar antwoordt met een minder sterke versie van de 3-liter V6.

Volgen jullie nog?

Het vermogen van de 3-liter V6 daalde van 240 naar 211 pk, terwijl het koppel nu 450 Nm bedraagt in plaats van 500 Nm. Zeker geen schande, want met een spurt van 0 naar 100 km/u in 7,9 seconden en een topsnelheid van 240 km/u mogen de prestaties gezien worden. De eer van ‘de kat’ is gered.

Het grote voordeel is dat de belasting op inverkeersstelling (BIV) daalt van 4.957 euro naar 2.478 euro. Met het uitgespaarde bedrag kun je enkele leuke opties kiezen.

Automaat, dat spreekt voor zich

De XF is alleen beschikbaar met automaat. Liefhebbers van het betere linkervoetenwerk zullen ontgoocheld zijn, maar in dit segment kiest het overgrote deel van de klanten voor een automaat.

Bovendien heb je met deze automaat weinig reden tot klagen. Hij past volledig in de filosofie van de XF. Hij reageert snel, is intelligent en schakelt erg zacht. Voor sportievelingen is er de sportmodus; manuele schakelen met lepels achter het stuur kan ook. Voor voozichtige bestuurders is er nog de winterstand, die de reacties van de bak nog wat verzacht in winterse omstandigheden.

Motor voldoet

Iedereen weet dat je een Jaguar met zachtheid moet besturen, met als het ware een ijzeren hand in een zachte handschoen. Het betere gooi- en smijtwerk is aan de edele Brit niet besteed, ook al is hij in staat om enkele ander sportieve collega’s het vuur aan de schenen te leggen. Je vraagt aan de Queen toch ook niet om in een bobslee de berg af te dalen?

De motor werkt erg zacht en romig en herneemt vlot vanuit de laagste toeren. Hij klimt ook graag in de toeren, blijft mooi stil blijft en reageert nooit bruut. Het rechterpedaal neertrappen en de kickdown activeren of manueel naar beneden schakelen verandert weinig aan de zaak: zachtheid voor alles.

Rijden met de XF staat dan ook synoniem met ontspanning, ook al waren enkele extra pk’s welkom geweest. Misschien was de motor van onze testwagen met amper 1.000 km op de teller nog niet helemaal ingereden. Conclusie: vermogen heeft deze Jaguar genoeg, maar grote sensaties bezorgt hij je niet.

Comfort en levenskunst

Een XF is als een moderne loft. Leder en edele materialen vormen een perfect huwelijk met hightech: de blauwe sfeerverlichting, de draaiknop van de automaat, de verluchtingsroosters met motortje of de startknop die pulseert als een hartslag. Te veel van het goede? Misschien wel. Wat dacht je bijvoorbeeld van het infotainementsysteem met de Union Jack op het scherm?

Gelukkig is het rijcomfort van het hoogste niveau dankzij een erg geslaagde filtering en een schitterende geluiddemping. Het zachte gefluister van de V6 laat bijna vergeten dat je diesel moet tanken. Enige minpunten zijn de te smalle koffer en de onbestaande vijfde zitplaats binnenin.

Interessant aanbod

De XF is een echt lustobject. Onbetaalbaar? Niet noodzakelijk, want Jaguar biedt de XF diesel aan vanaf 46.350 euro. Deze Luxury Special Edition heeft standaard metaalkleur, automatische airco, lederen zetels, elektrochrome spiegels, een snelheidsregelaar, een lader voor zes cd’s, parkeersensoren achteraan, standverwarming, regen- en lichtsensoren, 18-duims lichtmetalen velgen, een handenvrije kit, enzovoort. Wat wil een mens nog meer? Een redelijk verbruik? Dat is ook het geval: met een voorzichtige voet daalt het verbruik onder 8 l/100 km.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie