De vorig jaar in Korea voorgestelde facelift van de vijfde generatie Kia Sportage is nu ook te bestellen in België. Dat betekent dat we eindelijk de Belgische prijzen en de technische details van alle motorisaties en uitrustingsniveaus kennen.
Naast een opgefrist koetswerk krijgt de Kia Sportage voor modeljaar 2026 ook een nieuw dashboard. Dat bestaat voortaan uit twee panoramische schermen van elk 12,3 inch, draaiend op de nieuwste generatie van Kia’s infotainmentsysteem. Zowel Apple CarPlay als Android Auto zijn draadloos compatibel. Optioneel is er bovendien een nieuw head-up display van 10 inch beschikbaar. De SUV is iets langer en lager geworden, met een lengte van 4,54 m en een hoogte van 1,645 m. De breedte blijft met 1,865 m ongewijzigd, net als het koffervolume van 591 tot 1.780 liter voor de benzineversie.



Een iets minder krachtige benzinemotor…
De Kia Sportage blijft beschikbaar met drie soorten aandrijvingen: benzine, hybride en plug-inhybride. Alle drie zijn gebaseerd op dezelfde 1,6 liter T-GDI-viercilinder. Zonder enige vorm van elektrificatie levert deze motor nu 110 kW (150 pk) en 250 Nm koppel (7 kW (10 pk) en 15 Nm minder dan vóór de facelift, vermoedelijk vanwege de nieuwe Euro 6e-bis-homologatie). Deze krachtbron stuurt het vermogen nog steeds naar de voorwielen, via een manuele zesbak of een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Afhankelijk van de transmissie sprint de SUV in 9,7 of 9,4 seconden naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 195 km/u. De WLTP-verbruikswaarden liggen volgens Kia tussen 6,8 en 7,5 l/100 km, met een CO₂-uitstoot van 155 tot 169 g/km. De instapprijs voor de Kia Sportage met benzinemotor bedraagt 35.190 euro in België.



Een goedkopere én snellere hybride!
Dezelfde verbrandingsmotor kan ook gekoppeld worden aan een kleine batterij van 1,49 kWh, waardoor hij verandert in een hybride. Het systeemvermogen stijgt dan naar 176 kW (239 pk) en 280 Nm. Dat is 22 kW (29 pk) meer dan voorheen! Deze aandrijflijn werkt uitsluitend met een zestrapsautomaat, maar kan zowel met voorwielaandrijving als vierwielaandrijving besteld worden. In het eerste geval doet de Sportage 7,9 seconden over de sprint naar 100 km/u, in het tweede geval 8,1 seconden. De topsnelheid bedraagt in beide gevallen 196 km/u. Het WLTP-verbruik ligt tussen 5,5 en 6,1 l/100 km, met een CO₂-uitstoot van 124 tot 150 g/km, afhankelijk van de gekozen aandrijving. De hybride Kia Sportage (HEV) kost voortaan minimaal 39.990 euro in België, wat 2.800 euro minder is dan vóór de facelift.



Voorwiel- of vierwielaandrijving voor de plug-inhybride Sportage
Tot slot blijft de 1.6 T-GDI van de Sportage ook beschikbaar met een grotere batterij van 13,8 kWh, gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Deze plug-inhybrideversie (PHEV) levert voortaan 212 kW (288 pk) en 280 Nm, een winst van 32 kW (43 pk) ten opzichte van de vorige versie. Net als bij de hybride is deze versie beschikbaar met voorwiel- of vierwielaandrijving. Afhankelijk van het aantal aangedreven assen sprint de Sportage PHEV in 7,5 of 7,8 seconden naar 100 km/u, met een topsnelheid van 206 km/u in beide gevallen. De exacte elektrische WLTP-actieradius is nog niet meegedeeld, maar aangezien de aandrijflijn amper gewijzigd is, mag je nog steeds rekenen op zo’n 66 km. De Kia Sportage PHEV is uitsluitend beschikbaar in de uitrustingsniveaus Pulse en GT Line en kost minimaal 47.990 euro.