De financiële situatie van moederbedrijf Pierer Mobility Group ziet er niet rooskleurig uit voor KTM. Om het tij te keren en de cijfers recht te trekken, moet het Oostenrijkse merk zich opnieuw focussen op waar het het sterkst in is – en vooral het meeste mee verkoopt: motorfietsen. Gevolg: de fabrikant doet afstand van zijn autodivisie, die verantwoordelijk is voor de productie van de sportieve en radicale X-Bow-modellen. Die afdeling werd opgekocht door de familie de Mévius via hun investeringsfonds Verlinvest. En dus telt België vanaf nu een nieuwe (kleine) autofabrikant!

Van circuitgerichte racers…
De X-Bow was oorspronkelijk een radicale wagen zonder dak, voorruit of deuren, bedoeld voor gebruik op circuit, maar wel gehomologeerd voor de openbare weg. Gaandeweg evolueerde de eerste variant van deze Oostenrijker en kreeg hij in de GT-versie zelfs een voorruit. In 2020 volgde een tweede afgeleide, de GTX, die voor het eerst een voorruit én dak kreeg. Die twee elementen vormen één geheel dat volledig opent om in te stappen. Deze versie was in eerste instantie echter uitsluitend bedoeld voor circuitgebruik.



… tot straatlegale supercars!
In 2022 stelde KTM de GT-XR-variant van de X-Bow voor, een model dat wél gehomologeerd is voor gebruik op de openbare weg. Deze versie wordt aangedreven door de 2,5-liter vijfcilinder uit de Audi RS3, TT RS en RS Q3, maar dan opgevoerd tot 368 kW (500 pk) en 581 Nm koppel. De kracht wordt via een 7-traps DSG-versnellingsbak en een mechanisch sperdifferentieel uitsluitend naar de achterwielen gestuurd. Dankzij die aandrijflijn én een laag gewicht van slechts 1.130 kg sprint de KTM X-Bow GT-XR in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 280 km/u.

Wat brengt de toekomst voor de X-Bow?
De verschillende X-Bow-modellen van KTM zijn trouwens geen onbekenden voor de familie de Mévius. Sinds 2022 worden ze in België en de Benelux exclusief verdeeld door DRM Sportscars. Dat bedrijf wordt geleid door niemand minder dan Amaury de Neuville en Matthieu de Robiano – die laatste is bovendien lid van de familie de Mévius. Van achter het stuur tot in de paddock en de werkplaats: ze zijn op alle niveaus actief in de autowereld. Nu zijn we benieuwd wat ze gaan doen met hun nieuwste aanwinst en met deze kleine constructeur, die voortaan dus Belgisch is.