François Piette

18 JAN 2006

Op het salon : de BMW Z4

In paleis 7 wordt extra aandacht geschonken aan de Z4, met in wereldpremière de voorstelling van de M versie van deze roadster. In zijn rode kleur laat de M zich op zijn plateau zonder aarzelen bewonderen. Op de stand staan meerdere Z4’s om de laatste facelift verder voor te stellen. Multifacette De Z4 is de verpersoonlijking van « Bangle » stijl. Het valt op dat de designers zich echt hebben laten gaan: misschien kregen ze een vrij speelkwartiertje? In elk geval bestaat de lijn van de nieuwe Z4 uit een mooie mengeling van holle en convexe delen, met hier en daar mooie welvingen. Een verwonderlijke cocktail van schaduwen en afspiegelingen dat door deze welvingen ontstaan. Voor de fans van zo’n look is het een echt kunstwerk. Verbeteringen De Z4 krijgt nieuwe velgen. De schouderlijn loopt nu tot vooraan door, waar nu een groter radiatorrooster met ingewerkte mistlampen zit. Het voorsteven onderscheid zich nu ook door een duidelijke V-vorm. En dat is niet alles. De koplampen integreren nu ook, standaard, knipperlichten achter wit glas. Achteraan Achteraan heeft de Z4 een overwegend horizontaal uitzicht, een effect dat volgens BMW nog meer driedimensionaal is. De achterlichten werden ook aangepast met een horizontale lichtomtrek en een nieuwe behuizing. Een tweede aërodynamische welving werd achteraan ook bijgevoegd. De 3.0 si versie krijgt grotere en uit chroom verwerkte uitlaten.Tot slot zijn er ook nieuwe koetswerkkleuren te verkrijgen. Cockpit Het interieur behoudt zijn typische trekjes. De verbeteringen zijn subtieler, zoals het decoratieve gebruik van aluminium inlegstukjes of edel hout. De bediening van de klimaatregeling en luchtroosters werden door middel van galvanisatie bewerkt. Motoren De voornaamste veranderingen zitten onder de motorkap. Er is een nieuwe 4 cilinder van 2.0 liter met 150 pk. Een motorblok dat toelaat om de Z4, en het plezier van een roadster, te ontdekken. De veeleisende piloten zullen de gloednieuwe 6 cilinder zeker op prijs stellen. Hij bestaat in twee versies. Voor de BMW Z4 2.5i, die de 2.2i vervangt, komt er 177 pk vrij. 265 pk is er weggelegd voor de 3.0si versie. Telkens met een zesvoudige versnellingsbak. Mmmmm En dan is er de Z4 M. De ultieme versie van de roadster. Hij heeft een typische look en een motor met pure klasse. Zijn identiteitskaart maakt duidelijk dat hij gebruik maakt van 6 cilinders met een inhoud van 3246 cm³, 343 pk bij 7900 tr/min en een koppel van 365 Nm bij 4900 tr/min. Dit motorblok kan een maximaal toerental van 8000 tr/min aan. De gewicht/vermogen verhouding is ook aantrekkelijk met 4.1 kg per pk. Niet verwonderlijk dus dat deze roadster de sprint van 0 tot 100 km/u verwerkt in 5 seconden. In vierde versnelling heeft hij ook maar 5 seconden nodig om van 80 tot 120 km/u te geraken. De topsnelheid werd elektronisch begrensd op 250 km/u.

Bron : BMW
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ