Na een “gigantische” SUV #5 (toch naar Smart-normen) keert de constructeur terug naar zijn roots en naar wat eind jaren ‘90 zijn succes betekende: een “ultracompact voertuig in het A-segment”! De terugkeer van de ForTwo is dus officieel!
Het vierde model van Smart heeft nu een naam: het wordt de #2. Deze zal de vorm aannemen van een pure “volledig elektrische tweezitter die toekomstgerichte technologie combineert met een evolutie van de essentiële kwaliteiten van de oorspronkelijke en uconische Smart ForTwo”, zo laat het merk weten. Jawel, de legendarische en piepkleine Smart ForTwo zal binnenkort herrijzen, ditmaal met een volledig elektrische aandrijving! En net zoals in het verleden zal de Smart #2 worden ontworpen door het designteam van Mercedes-Benz.

Smart #2: een “uniek maar authentiek” model
Bij de aankondiging lichtte Dirk Adelmann, CEO van Smart Europe, toe: “De bevestiging van ons ‘project: two’ en de nakende lancering van de Smart #2 markeren een belangrijke mijlpaal voor het merk Smart wereldwijd. De Smart #2 zal een nieuw tijdperk inluiden van individuele stedelijke mobiliteit, zeker in klassieke slimme steden zoals Rome of Parijs. De timing is perfect, want we kunnen rekenen op de krachten van onze belangrijkste aandeelhouders, Mercedes-Benz en Geely. Daarnaast krijgen we sterke steun van nieuwe investeerders, én we kunnen voortbouwen op het succesvolle debuut van de Smart #5 op de markt. De nieuwe Smart #2 wordt een unieke maar tegelijk authentieke aanvulling op ons volledig elektrische gamma.”

Officiële voorstelling pas eind 2026…
Jammer genoeg weten we momenteel, buiten het compacte formaat en de volledig elektrische aandrijving, nog niets over de toekomstige Smart #2. Het merk geeft nog geen enkele info vrij over het design, het vermogen, de prestaties of het rijbereik… En met reden: de officiële onthulling staat pas gepland voor eind 2026! We zullen dus nog even geduld moeten hebben om meer te ontdekken over dit nieuwe model. Wat we wél met zekerheid weten op dit moment, is dat “de Smart #2 in China geproduceerd zal worden en zich momenteel in de laatste fase van ontwerp en ontwikkeling bevindt.” Wordt vervolgd!