Sinds 28 maart is de Smart Fortwo officieel uit productie, waarmee de huidige generatie ten einde is gekomen. Maar dat betekent nog niet dat het model volledig staat te verdwijnen. De constructeur, die i ngelijke delen eigendom is van Mercedes-Benz en de Chinese Geely-groep, werkt sinds een paar maanden aan een nieuw platform (met de naam Electric Compact Architecture) en is op zoek naar een of meerdere industriële partners om de ontwikkelings- en productiekosten te verdelen. Een kostelijke operatie voor elk autoconcern, zeker omdat het om een volledig elektrisch model gaat.

Een samenwerking is echter niets nieuws voor Smart. De laatste generatie Forfour werd bijvoorbeeld samen met de Renaul Twingo ontwikkeld. Nu het Franse merk zelf aan een compact elektrisch platform werkt, met als doel de lancering van een goedkope elektrische stadswagen in de vorm van de Renault Twingo E-Tech, is de kans echter klein dat Smart en Renault opnieuw zullen samenwerken. Ook omdat Volkswagen naar verluidt interesse zou hebben in het Franse project.

Dé Smart

De volgende generatie Fortwo, die gebouwd zou worden op het platform dat momenteel in ontwikkeling is, krijgt waarschijnlijk de naam #2, om de nieuwe nomenclatuur van het merk te volgen. Het is een model van kapitaal belang voor Smart, want het blijft de drijvende kracht achter de verkopen van het merk. De minuscule stadswagen met twee zitplaatsen debuteerde in 1998 als gevolg van een gemeenschappelijk project tussen Mercedes-Benz en Swatch (dat kort daarna het schip verliet), en kreeg in 2006 een tweede generatie, gevolgd door een derde in 2014. Die laatste, die aan het einde van zijn carrière enkel nog als volledig elektrische versie werd verkocht, wist nog 2.022 kopers te vinden in de eerste twee maanden van 2024, tegenover 1.856 #1's en 655 #3's. 

In Europa zijn de enige elektrische tweezits stadswagens die je nog kan krijgen brommobielen als de Citroën Ami en zijn Opel- en Fiat-broers, en een handvol andere microcars zoals de Microlino.