Het Chinese Xiaomi verdubbelt in één klap het aantal modellen in zijn catalogus, met de lancering van hun tweede model: de YU7 SUV. Het is een luxueuze en krachtige 100% elektrische SUV geworden, die het - net zoals de SU7 sedan - moet hebben van de combinatie van comfort, luxe en kracht voor een aantrekkelijk lage prijs.

Advertentie
Advertentie

Fastback-stijl met aerodynamische focus

Het uiterlijk van de Xiaomi YU7 is nog het best te vergelijken met dat van de Ferrari Purosangue: meer fastback dan SUV dus. Zijn neus verraadt weliswaar dat hij Chinees en geen Italiaans bloed door de aderen heeft lopen, want die is dezelfde als die van de SU7 sedan, met dezelfde druppelvormige lichten. Achteraan zien we een over de hele breedte doorlopende lichtunit en brede geaccentueerde heupen die zijn sportieve karakter in de spotlight moeten zetten. Zijn indrukwekkend lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,245 Cd heeft hij te danken aan een uitgekiende set luchtgeleiders en andere details zoals verzonken deurgrepen.

Drie configuraties met verschillende vermogensniveaus

Net als de SU7 is hij (heel) snel. In zijn topversie haalt hij een snelheid van 253 km/u en sprint hij in 3,23 seconden van 0 naar 100 km/u. Er zijn drie configuraties mogelijk: YU7 RWD met één motor; de YU7 Pro AWD met twee motoren met een gecombineerd vermogen van 365 kW en de topversie YU7 Max AWD met dubbele motoren met 508 kW. De twee eerste versies krijgen een 96,3 kWh LFP-batterij met respectievelijk 835 en 770 km rijbereik. De Max AWD-variant krijgt een 101,7 kWh NCM-batterij met een range van 760 km. Alle versies zijn gebaseerd op een 800 V-platform, waarmee hoge laadsnelheden gehaald kunnen worden, waarmee je 620 km kan winnen in 15 minuten. Alle data zijn gebaseerd op de CLTC-normen.

Groene Xiaomi-auto met modern ontwerp en luxe interieur op grijze stedelijke achtergrond.
Groene Xiaomi YU7 elektrische auto, modern achterontwerp met kenmerkende LED-achterlichten.
Achterzicht van een groene Xiaomi-auto met stijlvolle spoiler en modern design.
Advertentie
Advertentie

Hightech interieur met 1,1 meter scherm

Binnenin is het natuurlijk luxe, maar vooral hightech wat de klok slaat. Het opvallendste element in het interieur is de nieuw geïntroduceerde “HyperVision” (standaard in alle versies); een strook van 3 aaneengesloten ledschermen van 1,1 meter breed, net onder de voorruit, die gevuld kan worden met rijgegevens, muziek en andere widgets. Verder krijgt de YU7 natuurlijk een knoert van een touchscreen in het midden vooraan, maar ook achteraan krijgen de passagiers een touchscreen van 6,68 inch zoals in een Tesla Model Y. Dankzij een royale wielbasis van exact 3 meter is er volop ruimte voor vijf inzittenden in deze SUV van 4,999 meter lang.

Digitale Tesla-dashboard met navigatiescherm en moderne snelheidsweergave.
Moderne digitale auto-dashboard met snelheid van 40 km/u weergegeven.

Extra aandacht voor veiligheid

Xiaomi heeft bij het ontwerp van de YU7 niet enkel gedacht aan prestaties, maar - gezien de recente commentaren - ook aan veiligheid. De SUV maakt standaard gebruik van een geavanceerde luchtvering en een volledig pakket aan ADAS-systemen met LiDAR, ondersteund door een nieuwe generatie van het Nvidia Thor-platform, voor een veilige en ontspannen rijervaring. Daarnaast hamert Xiaomi op het gebruik van extra sterk staal en een soort ingebouwde rolkooi, die inzittenden nog beter moet beschermen. En om de auto onder controle te leren houden, organiseert de constructeur zelfs de Xiaomi Auto Advanced Driving Training.

Prijzen kennen we in juli 2025

Officiële prijzen zijn er nog niet, die houdt Xiaomi nog even stil tot de commerciële lancering in juli 2025. Een datum voor de lancering van het merk in Europa ook niet, maar plannen daarvoor zijn er wel: tegen 2030 - of eerder - wil de populaire smartphonefabrikant zijn auto’s ook bij ons verkopen.

Advertentie
Advertentie