Jean-Francois Christiaens

7 DEC 2018

5 youngtimers met banaal uiterlijk maar potente prestaties

In het Engels zijn dit ‘sleepers’. Wij zouden misschien eerder spreken over ‘wolven in schaapsvacht’. Deze youngtimers met een relatief banaal uiterlijk kunnen stevig uit de hoek komen.

Vandaag kom je deze youngtimers ergens tegen tussen de tweedehandsmarkt en de markt van de verzamelaars. Maar een ding is zeker: je wacht beter niet te lang als je er een wilt, want hun waarde zal ongetwijfeld stijgen.

Lancia Thema 8.32

De basis is een Fiat Croma, de looks zijn hoekig maar het hart pittig: het komt namelijk rechtstreeks van de organenbank van Ferrari. Deze Lancia heeft namelijk een 3 liter grote V8 met 32 kleppen (vandaar de naam) die 205 tot 215 pk produceert. De motor heeft een braver karakter dan in de Ferrari 308 waar hij vandaan komt, maar dat wil niet zeggen dat hij de aangedreven voorwielen niet van de wijs kan brengen.

201812071502321.jpg

Maserati BiTurbo

Laat je niet van de wijs brengen door de anonieme looks: de drietand op het radiatorrooster en het ‘biturbo’-opschrift geven weg dat de motor stevig uit de hoek komt. De V6 onder de motorkap is de eerste productiemotor met dubbele drukvoeding. Afhankelijk van de versie is hij 2 tot 2,8 liter groot, en hij geeft zijn vermogen (185 tot 280 pk) brutaal en zonder waarschuwing vrij. Niet voor iedereen, zowel qua onderhoud als qua rijgedrag.

201812071502262.jpeg

Lotus Omega

Deze brave gezinsberline zonder sportieve ambities veranderde volledig van karakter toen Lotus er zich mee moeide. Onder de motorkap propten de Britten een zescilinder-in-lijn met twee turbo’s en bijna 380 pk. De looks werden agressiever maar gingen niet over the top. Toch kon hij destijds Porsches van de wijs brengen. Opgelet: zeldzaam, duur en moeilijk in onderhoud.

201812071502283.jpg

Mercedes 500 E

Met de concurrenten hierboven en de BMW M5 kon Mercedes niet stil blijven zitten. De Duitsers deden een beroep op Porsche en lanceerden een gepeperde versie van de W124, die tot dan vooral bekend stond als taxi. Met een 5 liter grote V8 en 326 pk onder de motorkap werd het chassis gefinetuned tot een van de geweldigste sportieve berlines uit de jaren 90.

201812071502314.jpeg

Rover 75 V8

Deze onwaarschijnlijke auto werd nog onder BMW-gesternte geboren als Rover 75. Die mikte vooral op rijcomfort. Sportievelingen moesten uitwijken naar de gespierde MG ZT. De topversie daarvan was de V8, die de tamme voorwielaandrijver transformeerde tot een levendige achterwielaandrijver met motor van een Ford Mustang. Wie het spierballengerol overdreven vond, kon kiezen voor de Rover-verpakking. Uiterst zeldzaam.

201812071502325.jpeg

Advertentie
Advertentie
Advertentie