all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Alpine A290 Rallye bleu et noir en virage sur piste de course entourée de verdure.","nl":"Alpine A290 Rallye in blauw en zwart neemt bocht op racebaan omringd door groen."}
{"fr":"Voiture de rallye Alpine A290 bleu en action sur une route bordée d'arbres.","nl":"Blauwe Alpine A290 rallywagen actief op een met bomen omzoomde weg."}
1/9

Alpine A290 Rallye krijgt een sperdifferentieel!

Naast een ZF sperdifferentieel met beperkte slip, krijgt de Alpine A290 Rallye ook een "onmisbare hydraulische handrem"!

Geschreven door Sébastien Vanhouche

7 Juli 2025

Advertentie

De Alpine A290 is nu al een compact en bijzonder plezierig elektrisch wagentje om mee te rijden, maar hij mist toch net dat tikkeltje extra pit wanneer je hem echt tot het uiterste drijft. Precies dat extraatje heeft het Franse merk nu aan het recept toegevoegd!

Alpine heeft net een Rallye-versie onthuld van zijn kleine elektrische sportwagen. Uiterlijk onderscheidt hij zich door een specifieke kleurstelling, een kleine extra luchtinlaat op het dak, en vooral door zijn witte EVO Corse-velgen van 8 duim breed en 18 duim in diameter. Die zijn bovendien uitgerust met speciaal ontwikkelde Michelin Pilot Sport A-banden, ontworpen om uit te blinken op asfalt tijdens rally’s. Toch zitten de grootste verschillen met de klassieke A290 onderhuids!

Detail van een blauwe raceauto met Michelin Pilot Sport-banden en witte velgen.
Advertentie

Heel wat technische en mechanische verbeteringen

De Alpine A290 Rallye behoudt dezelfde elektromotor van 160 kW (220 pk) en 330 Nm op de vooras, net als de batterij van 52 kWh die ook in de andere versies zit. Nieuw is echter het ZF-sperdifferentieel met beperkte slip! Het Franse merk heeft ook het remsysteem verbeterd met nieuwe monobloc remklauwen met zes zuigers vooraan en één zuiger achteraan. Die zijn respectievelijk gemonteerd op schijven van 350 mm en 280 mm. Alpine heeft bovendien een "onmisbare hydraulische handrem" toegevoegd aan de A290 Rallye. Verder is hij uitgerust met specifieke ALP Racing Suspension-schokdempers. Tot slot heeft het merk ook een "innovatief nieuw systeem" ontwikkeld dat ervoor zorgt dat de A290 Rallye geluid voortbrengt in functie van de snelheid en de belasting van het gaspedaal. We zijn benieuwd hoe dat klinkt.

Blauwe en zwarte Alpine A290 rallyauto drift op circuit, kenmerkend sportief ontwerp. Renault R5 Turbo 3E in blauw, snel rijdend op een bosweg. Blauwe en witte Alpine A290 Rally auto rijdt op bosrijke weg.
Advertentie

Alleen voor competitiegebruik?

Om te voldoen aan de nieuwste FIA-veiligheidsvoorschriften, is de Alpine A290 Rallye ook uitgerust met een gelaste rolkooi en kuipzetels van Sabelt. Jawel, deze nieuwe versie van de Franse elektrische sportwagen is uitsluitend bedoeld voor competitiegebruik... Maar waarom zouden sommige van deze onderdelen niet hun weg kunnen vinden naar een radicalere variant van de A290? Helaas geeft Alpine voorlopig geen enkele aanwijzing of het ZF-sperdifferentieel ooit zijn opwachting maakt in een reguliere versie van de kleine elektrische sportieveling. In elk geval: wie interesse heeft, weet dat de Alpine A290 Rallye geprijsd is op 59.990 euro exclusief btw.

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie

Koop een Alpine A290 of vergelijkbare auto

Alpine

A290

49 650 €

2025

5 km

Elektrisch

Elektrisch

218 pk

Automaat

0 g/km

date

Garage Autostroo

Damme

date

-