François Piette

6 JUN 2005

Laatste maar vinnige dieseltelg

De 3 Serie Cabrio heeft de look van de oude generatie geërfd. Zoals gebruikelijk bij BMW komt bij esthetische vernieuwing de cabriolet als laatste aan de beurt. Toch baart de Duitse autobouwer opzien met dit model door er een dieselmotor in te leggen.

Als je de commonrailtechnologie onder de knie hebt en het trilniveau van het motorblok binnen de perken weet te houden, dan kan je je het veroorloven om een dieselmotor onder de kap van een cabriolet te leggen, maar toch is het een primeur voor BMW. Dat hun motorbouwers knap werk afleveren, hoeft geen betoog meer en de constructeur is ook heel snel met geluidsarme diesels gekomen. Je hoort dus bijna niet dat deze 3 Serie cabrio’s op diesel rijdt. De koppelrijke motor is met een paar wijzigingen aan de motorsturing en aan de aandrijflijn overgenomen van de coupé. Die aandrijflijn kreeg een achterdifferentieel met een kortere overbrenging en een speciaal uitlaatsysteem dat sterk van de cabriolet 330i is afgekeken. De 320 Cd Cabrio wordt alleen geleverd met een handgeschakelde zesbak. Injectiecontrole De werking van de 4-cilinder dieselmotor van BMW met ontbranding door compressie is gebaseerd op de tweede generatie common rail injectietechnologie met een hoeveelheidsgeregelde brandstofpomp. Toch heeft hij geen piëzo-elektrische injectoren: de met 1600 bar ingespoten diesel wordt precies gedoseerd en zeer fijn verneveld. De twee balansassen houden de trillingen binnen de perken. Die assen zitten aan de onderkant van de motorkast in een aluminium carter waarin ook het oliecarter is ondergebracht. Zo wordt met name tussen 3500 en 4000 t/m de geluidsproductie aanzienlijk beperkt. De motor is zo ontworpen dat hij ook aan de emissienorm Euro IV voldoet (167 g CO2 per km). Waarom Maar waarom zou je voor een cabriolet de benzine opgeven? In de eerste plaats vanwege het verbruik. Deze 320Cd drinkt gemiddeld 6,3 liter per 100 km. Zo kun je met een volle tank voor 1000 km vooruit, waardoor deze cabrio ook voor het dagelijks gebruik geschikt is. Des te meer omdat de kofferruimte niet gek is, zelf met open kap: u heeft namelijk 260 liter tot uw beschikking en met gesloten kap worden dat er 300. De vouwkap, die in 25 seconden automatisch geopend of gesloten kan worden, heeft een glazen achterruit en wordt opgeborgen in een variabele kapcassette. Het is echt een genot om met deze soepele en stille diesel te rijden. Zelfs in de winter Kan een dergelijke wagen ons ook bekoren, als we verder geen andere auto hebben? Ja, waarom niet? Maar dan moeten we wel voor ogen houden dat een cabrio nu eenmaal zijn eigen trekjes heeft: zo is hij bijvoorbeeld helemaal niet modulair. Hij kan des te meer als enige wagen worden gekocht omdat het een vierzitscabrio is. Bovendien is de motor van de 320Cd voorzien van een voorverwarmsysteem, zodat je in de winter in een handomdraai gestart hebt en zelfs in een poolklimaat doet hij er minder dan 2 seconden over. De viercilinder lijnmotor van 1995 m³ levert 150 pk (110 kW) met een ‘puik’ koppel van 330 Nm dat vanaf 2000 toeren beschikbaar is. Dat hoge koppel in de lage toerentallen zorgt ook voor zijn sobere klank en laag geluidsniveau als je binnen zit. Als een echte diesel slaat hij snel af. Deze BMW trekt in 9,7 seconden op van 0 tot 100 en haalt plankgas zesde versnelling 211 km/u. Op de weg De motor snort zo zachtjes dat hij, als je met open kap rijdt, wordt overstemd door het omgevingsgeluid. Niets staat u dus in de weg om uw haren in de rijwind te laten wapperen, vooral als er achterin geen passagiers zitten en je het windscherm (optie) monteert. De antikantelbeveiliging wordt verzekerd middels een in de stijl van de voorruit verwerkte beugel en twee uitschuivende veiligheidsbeugels die aan de achterste hoofdsteunen zijn vastgemaakt. Mocht het nodig zijn, dan schakelt een schoksensor de waarschuwingslichten en de binnenverlichting aan, onderbreekt de brandstofpomp en ontgrendelt de central vergrendeling. De vering is precies goed afgesteld, op het randje tussen strak en soepel. Iedereen kan dus in zijn eigen tempo rijden, of dat nu sportief of ontspannen is. Het voorstel is opgehangen middels unidirectionele veerpoten. Achteraan vinden we een multilink achteras met geleiding langs een centraal punt via een lengteas en dubbele ophangingsdriehoeken. Het goed verdeelde chassis is een van de stijfste in zijn segment, wat altijd welkom is op ons belabberde wegennet. Zoals we al gezien hebben, gaat optrekken in minder dan 10 seconden, zodat je zo nu en dan ook nog een stoot adrenaline kan krijgen. Dan kan je gelukkig rekenen op de 4 geventileerde schijfremmen met zwevende remklauw en één zuiger om het hele zaakje tot stilstand te brengen. Cabine De chauffeur zit vrij laag: je voelt je een beetje te veel verzonken in je stoel, die overigens moeilijk te verstellen valt. Gelukkig is de zithouding goed: je blijft lekker stevig zitten. Ondanks de lage rijpositie is het algemene zicht voldoende. De pedalen doen zacht aan. Je zou bijna zeggen dat ze voor vrouwenschoenen zijn gemaakt. De afwerking is dan weer opmerkelijk en straalt die typische BMW-klasse uit. Onze testauto was voorzien van notenhout en bordeauxrood leer. In München is het ook een goede gewoonte de standaardversie tjokvol veiligheidsvoorzieningen te stoppen, zonder daarbij het comfort uit het oog te verliezen: de onmisbare airconditioning, het multifunctionele stuur en de mistlichten vooraan. De klassieke look van deze ‘oude generatie’ 3 Serie heeft nog een zekere charme, hoewel hij binnenin en met name van achteren een bittere nasmaak van een oud model achterlaat. © Lionel Hermans & Olivier Duquesne
Advertentie
Advertentie
Advertentie