Bruno Wouters

27 NOV 2009

Oorlogsverklaring !!

Nadat ze jaren de categorie domineerden moeten de Japanse constucteurs vanaf nu rekening houden met een fameuze concurrent. BMW Motorrad besloot om de aanval in te zetten met (bijna) dezelfde wapens.


Buiten een enkeling die lange tijd op Mars vertoefde, kan niemand naast de S 1000 RR kijken. Het model werd eerst ingezet als racemodel en kreeg het beste van het beste van wat de beste Duitse ingenieurs konden bedenken. Op de machine zie je dan ook niets dan de nieuwste technologische ontwikkelingen mee zoals een brugframe in aluminium, een radiaal remsysteem van Brembo, een Sachs ophanging en een sportief ‘tail-up nose-down’ design. 

Asymmetrie

Dat hebben we eerder al gehoord zal je zeggen. Maar ook de look is bijzonder en dat zorgt voor een duidelijk verschil. Het asymmetrische design laat de S1000 RR opvallen. BMW kondigt een statisch vermogen aan van 193 pk. Hierbij houden ze geen rekening met de bijzondere inlaat die bij hoge snelheid voor een beter cilindervulling zorgt. De motor weegt leeg 183 kg of 204 kg met volle tank. Met het ABS systeem komt daar nog twee en een halve kilo bij. Met deze cijfers slaat deze BMW de concurrentie meteen KO! Maar net als bij hun auto's wil BMW zich onderscheiden door nuttige en efficiënte elektronica. De S 1000 RR doet niet alleen beroep op een echt race-ABS. Het DTC (Dynamic Traction Control) heeft verschillende instellingen, afhankelijk van hoe plat de motor een bocht ingaat. De verschillende “mappings” hebben niet alleen een invloed op het vermogen ( max 150 pk in “Rain” modus), maar ook op de reactie van het gashendel, het koppel, het ABS systeem en het antislipbeheer.
 

Elektronica

BMW heeft vier instellingen voorzien: Rain, Sport, Race en Slick. Deze kunnen via een knop aan de rechterhand ingesteld worden, maar zowel de DTC als de ABS kunnen (met de linkerhand) volledig uitgeschakeld worden. Uit een aangename babbel met enkele ingenieurs van BMW konden wij opmaken dat, net als bij MV, BMW werk maakt van een individueel programmeerbaar systeem. Dit zou een uitstekende oplossing zijn voor wie de S 1000 RR wil gebruiken voor races. Je kunt dan immers je eigen instellingen programmeren op basis van rijstijl en racecondities zoals de bandenslijtage, …
 

Voorstelling

BMW Motorrad had kosten noch moeite gespaard voor de persvoorstelling van hun nieuwkomer. Op het mooie circuit van Portimao stonden niet minder dan 40 exemplaren klaar. Dit circuit in het zuiden van Portugal ging eind 2008 open en is een aaneenschakeling van afdalingen, hellingen en blinde bochten. Het geknipte speelterrein voor deze nieuwe BMW.

Meesterwerk

Van bij de eerste meters wordt klaar dat de S 1000 RR een klein meesterwerkje is geworden. Het aangekondigde vermogen is duidelijk aanwezig en het chassis lost alle verwachtingen in. Zelfs zonder de elektronische systemen mag je deze BMW bij de allerbeste rangschikken. Maar de race-ABS en de DTC tillen hem op eenzame hoogte. Onze goede vriend Didier de Radigues was net zo enthousiast over de DTC als wij. Volgens BMW maakt dit systeem het motorrijden gemakkelijker en veiliger.
 

De opinie van een « Professional »

In tegenstelling tot wat men zou verwachten laat het systeem niet toe dat je het gas brutaal open kan gooien. Het systeem “onderbreekt” het vermogen net iets te brutaal, met enkele onaangename on-off effecten als gevolg. Als je wat gevoeliger te werk gaat reageert de DTC minder brutaal en kan je vroeger op het gas. De motor is makkelijker hanteerbaar en voelt veiliger aan. Bovendien compenseert het een eventueel foute keuze bij de instelling van het chassis. Onze ex-Grand Prix piloot verduidelijkte dat het geen nut heeft om de “standaard” instellingen van het systeem te wijzigen. Ook het ABS systeem werkt uitstekend en grijpt niet te vroeg in. De twee en een halve kilo extra op de weegschaal wegen zeker niet op tegen de extra veiligheid die het systeem bezorgt.

Hoeveel?

Deze BMW laat heel veel toe en vergeeft veel. Misschien wel teveel, want wie aan deze motor gewoon geraakt zal moeten uitkijken als hij het stuur van een van zijn concurrenten kruipt. Is er dan geen minpuntje te bespeuren? Weinig of niets. Zelfs op het gebied van de prijs voert BMW een agressieve politiek. De motor is goedkoper dan de Italiaanse concurrentie en KTM en iets duurder dan de Japanners. Maar die zullen met de stijgende Yen hun prijzen moeten herzien. De S 1000 RR kost 15.850 euro en is zijn prijs meer dan waard. Voor de extraatjes moet je wel diep in de geldbeugel tasten. Voor het ABS moet je 990 euro neertellen, in combinatie met de DTC kost je dat 1330 euro en voor de aangename shifter moet je 390 euro ophoesten. De S 1000 RR kost dan zowat 17.570 euro en dat is ongeveer de prijs van een Ducati 1198. Het is maar de vraag of de fans van de Italiaanse bolides ook de BMW showroom met een bezoekje vereren. Ze mogen in ieder geval op een uistekend onthaal rekenen bij een van de vele gepassioneerde BMW dealers!
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie