François Piette

22 FEB 2011

Wereldwijde ambities

Ford geeft niet langer toe aan de grillen van de verschillende markten. Het wil de hele wereld veroveren met één product. De nieuwe Focus betekent dan ook een zeer belangrijke stap voor het merk. Maar heeft de klant daar wel baat bij?

 

Al dertien jaar

De Focus zit al aan zijn derde generatie. Sinds 1998 werden er al meer dan tien miljoen exemplaren van verkocht. Dat geeft aan hoe belangrijk dit model is. De nieuwe generatie van de Focus neemt het recept van de vorige modellen over maar voegt er enkele ingrediënten aan toe. Rijdynamiek is nog altijd een prioriteit, maar het comfort werd verhoogd. En om niet achter te blijven op het vlak van uitrusting vat Ford de koe bij de horens en pakt het uit met een hele resem hightechsnufjes, soms zelfs ongezien in dit segment.

Drie koetswerkversies, één stijl

Dat de nieuwe Focus ontworpen is als wereldauto heeft diverse gevolgen. Zo zou een versie met drie volumes (sedan) vanuit Europees oogpunt achterwege mogen blijven (de markt voor dat type is bijzonder klein), maar de Aziaten zijn er dol op. En dus is er toch weer een Focus sedan. De vijfdeurs en de break (Clipper) zullen in Europa het gros van de verkoop uitmaken. De liefhebbers van de driedeurs moeten helaas de zakdoek bovenhalen: zo'n variant komt er wellicht niet meer.

Met de stijl heeft Ford geprobeerd om de hele wereld te bekoren. Gevolg: misschien bevalt deze Focus je minder dan de vorige. De lijnen ogen gekunsteld en de algemene indruk is weinig samenhangend. De fout ligt bij de achterlichten, die overdadig versierd zijn. Als je het geheel ontleedt, zie je wel een zekere sportiviteit. Op de vier hoeken van de planeet ziet de Focus er precies hetzelfde uit, maar de afstelling van de ophanging en de materiaalkeuze zijn wel specifiek voor elke markt.

Technologiepakket: hoogvlieger

Zoals gezegd nestelt Ford zich niet in het peloton maar helemaal vooraan wat de uitrusting betreft. Voor de Focus haalt Ford alles uit de kast. De indrukwekkende veiligheidsuitrusting omvat een automatisch remsysteem (met sensoren die een dreigende aanrijding opmerken), een waarschuwing voor het overschrijden van wegmarkeringen, een systeem dat verkeersborden herkent en weergeeft en een elektronische zelfblokkerende sper die het koppel inperkt van het wiel aan de buitenkant van de bocht als je iets te fors instuurt. Voor wie vaak in de stad rijdt, heeft Ford een actieve parkeerhulp ontwikkeld. En er is meer. De koplampen passen zich automatisch aan (van dim- naar grootlichten) en de adaptieve snelheidsregelaar houdt automatisch afstand. Zo wordt de Focus de compacte berline met het hoogste hightechgehalte van het moment.

Motoren

Bij de benzinemotoren vind je alleen 1.6-blokken met verschillende vermogens: 105, 125, 150 en 180 pk. Dat is pittig! Kijk je nostalgisch terug naar de ST en RS? Het is nog te vroeg om te weten of Ford zich in een nieuw RS-avontuur stort, maar een ST is zeker voorzien. Met 250 paarden onder de motorkap lost hij alle sportieve verwachtingen in. Het gezang van de vijf cilinders van de vorige versies behoort wel tot het verleden, de nieuwe ST moet het stellen met vier cilinders.

Bij de diesels start het aanbod met een 1.6 TDCi met 95 of 115 pk. Daarboven vinden we de 2.0 TDCi met 115 pk (alleen met Powershift-automaat), 136 of 163 pk. Die laatste twee zijn beschikbaar met een manuele of automatische zesversnellingsbak. Een extra zuinige ECOnetic laat nog even op zich wachten, maar zelfs de twee 1.6 TDCi's (95 en 115 pk) stoten maar 109 g CO2/km uit. Dat verdient een applausje!

Op de weg

Voor een eerste testrit nodigde Ford ons uit op de bochtige wegjes van Andalusië. Het veeleisende parcours was de gedroomde locatie om na te gaan of de rijeigenschappen na al die jaren nog even hoogwaardig zijn. Het antwoord is positief, de Focus blijft een referentie qua weggedrag. Het toegenomen comfort maakt hem nog veelzijdiger, terwijl de handelbaarheid haar reputatie helemaal waarmaakt. Dankzij de goed afgestelde stuurbekrachtiging plaats je de Focus precies waar je hem wilt hebben, een waar genot.

We konden kennismaken met twee versies van de Focus. De 2.0 TDCi met 163 pk is discreet, soepel en sterk, maar de optionele Powershift-automaat smoort de sportiviteit in de kiem. De 1.6 EcoBoost met 180 pk klinkt schor en komt vooral boven 4.000 tr/min tot zijn recht. Voor een oordeel over de verkooptoppers (1.6 TDCi) moeten we wachten op een grondige test op Belgische bodem.

Ook binnenin leverde Ford grote inspanningen. Bestuurders van diverse groottes voelen zich perfect op hun gemak dankzij de vele verstelmogelijkheden van de zetels en het stuur. De afwerking boekte vooruitgang, maar Ford haalt nog altijd niet het niveau van de Volkswagen Golf.

Tot slot is er nog één groot nadeel: de ergonomie van de boordplank. Ik daag je uit: probeer je gsm te verbinden via Bluetooth, schakel een of ander elektronisch hulpsysteem in en doorblader het menu van de radio in minder dan vijf minuten.

Prijzen

De Focus 1.6 (105 pk) Trend is de jouwe voor 18.100 euro. De prijzen klimmen tot 26.750 euro voor de 2.0 TDCi 163 pk Titanium met Powershift-automaat. Om het simpel te houden, kiest de importeur voor twee afwerkingsniveaus: Trend en Titanium. Het prijsverschil tussen beiden bedraagt 2.150 euro. De eerste biedt een pak airbags, een neerklapbare achterbank (60/40), manuele klimaatregeling, een passagierszetel regelbaar in twee richtingen, een radio-cdspeler met USB-verbinding, bedieningsknoppen aan het stuurwiel en zes luidsprekers. Kies je voor de Titanium dan krijg je bovendien een startknop, een snelheidsregelaar, automatische klimaatregeling in twee zones, sportzetels (van uitstekende kwaliteit), vier elektrische ruiten, regelbare lendensteun op de voorste zetels, regen- en lichtsensoren (automatische verlichting en ruitenwissers), aluminium velgen, enzovoort. De lijst is lang en de meerprijs van 2.150 euro lijkt ons niet overdreven.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie