François Piette

23 NOV 2007

Laattijdige maar geslaagde aankomst!

Het segment van de coupé-cabrio’s met 4 plaatsen is de laatste jaren sterk gegroeid en elke constructeur heeft in zijn gamma minstens één model rondrijden. De laatste boreling komt van Ford. Het duurde een hele tijd eer de Focus CC in onze showrooms terechtkwam maar hiervoor hadden ze een goede reden. Het grote Ford heeft de auto namelijk heel fijn afgesteld om hem zo sterk mogelijk tegen de concurrentie uit te spelen.

Stijl Esthetisch gesproken blijven we met de CC wat op onze honger. Ondanks dat het grootmeester PininFarina was die de carrosserie schetste blijft het achterste gedeelte te massief en te hoog. Maar daar diende hij wel de tweedelige hardtop in te bergen. En dat doe je dus niet zonder enkele toegevingen… Motor In de catalogus vind je drie motoren terug: twee benzineversies (een 1.6i van 100 pk en een 2.0i van 145 pk) en één enkele diesel (2.0 TDCi van 136 pk). Onze versie was voorzien van de krachtigste benzinemotor, de 2.0i dus. Die levert 145 pk bij 6.000 rpm en ontwikkelt een koppel van 185 Nm aan 4.500 rpm. Al bij al zijn dat eerder matige waarden. Tijdens het rijden wordt je dan ook een wat ontgoochelend. Ook al toont de motor zich rond en klimt hij lineair in de versnellingen, toch komt hij punch tekort om de zware Ford (1,5 ton) vlot vooruit te stuwen… De afstelling van de 6-versnellingsbak helpt ook al niet om de balans positief te laten overhellen en wanneer je wat dynamischer wenst te hernemen ben je verplicht om terug te schakelen. Gelukkig is de bediening van de bak gemakkelijk, precies en consistent. De prestaties zijn dus niet op het gehoopte niveau en wij raden dan ook aan om te kiezen voor de dieselmotor, die weliswaar minder krachtig is, maar heel wat koppelrijker (320 Nm)! Waarin die diesel echter niet kan concurreren is de geluiddemping. Zelfs in de uithoeken van de toerentalregionen blijft deze 2 liter benzine motor opmerkelijk stil, ver van het ruwe geklepper van de dieselversie… Wegligging Ford heeft bij het ontwerpen van deze cabrio de zaken serieus aangepakt. De wielgeleiding werd erg fijn afgesteld wat zich onmiddellijk laat voelen bij het rijden. De vooras is uiterst nauwkeurig en de auto laat zich in elke bocht perfect plaatsen. De demping verknoeit het goede beeld niet en slorpt elke oneffenheid met een perfecte filtering op, terwijl de rolbewegingen mooi gecontroleerd blijven. Kortom, echt rijplezier dat ondersteund wordt door een precieze en evenwichtige stuurinrichting. Comfort Reeds bij het instappen wordt je overtuigd van de afwerkingskwaliteit, de ruime zitplaatsen zowel vooraan als achteraan en het totaalcomfort. Op de weg wordt deze goede indruk bevestigd: de ophanging is vergeeflijk en laat lange ritten toe zonder dat er bij aankomst een massage moet worden voorzien! En het wordt nog beter. Want ook met opgevouwen dak word je goed van de wind afgeschermd en zelfs met lage buitentemperaturen kan je probleemloos open rijden. Toch ook een negatief puntje. In tegenstelling met de stilte van de mechaniek blijven zelfs met gesloten dak de aerodynamische bijgeluiden duidelijk hoorbaar. Vanuit de praktische hoek bekeken bemerken we erg veel opbergruimtes en met 534 liter inhoud is de koffer een echte bagageruimte! Met het dak opgeplooid vermindert dit volume naar 248 liter, wat in zijn categorie toch erg veel blijft. Tenslotte nog een kleine opmerking over de afwerking. Ons exemplaar had last van waterinsijpeling tussen de voorruit en het dak. Bij een regenbui zag de passagier dan ook telkens heel wat waterdruppels op zijn deur neerkomen! Hopelijk gaat het hier over een exemplarisch probleem. Prijzen en uitrustingen In de Sport afwerking (aan 25.415 €) biedt deze Focus CC reeds zijdelingse & gordijnairbags, radio met CD, manuele airconditioning, mistlichten, enz… Voor 27.415 € krijg je de nog beter uitgeruste Titaniumversie. In de optielijst vind je ondermeer metaalkleur voor 350 €, xenon koplampen aan 800 € of een snelheidsregelaar (standaard op de Titanium versie) aan 550 €. Stabiliteitscontrole kost je 600 €, het PDC systeem (heel bruikbaar want het koetswerk is nogal moeilijk in te schatten) staat op je Focus CC voor 300 €. Om te eindigen een opsomming van de voornaamste concurrentie die over het algemeen wat duurder is. Je vindt er de Renault Megane 2.0 CC aan 25.500 € terug, maar ook de Peugeot 307 2.0 CC aan 26.300 €, de Opel Astra 1.8 TwinTop aan 24.699 € en de Volkswagen Eos aan 29.740 € ! Besluit De Focus cabrio komt laattijdig op de markt maar het wachten wordt beloond door een product met heel wat kwaliteiten. Met zijn gunstige prijsstelling, goede uitrusting en comfortabel onderstel legt de Focus CC uitstekende troeven op tafel tegenover de uitgebreide concurrentie. Wil je echter nog meer genieten van deze cabrio met zijn uitstekend onderstel genieten dan raden wij toch de dieselversie aan, die in zijn basisversie voor 26.545 € de uwe is.
Advertentie
Advertentie
Advertentie