De records sneuvelen de laatste weken aan de lopende band in de autowereld. Na de prestaties van de Chevrolet Silverado en de Polestar 3, is het nu Mercedes-AMG die een indrukwekkende reeks nieuwe prestaties neerzet met zijn GT XX-concept.
Mercedes heeft zojuist het record verpulverd van de grootste afstand ooit afgelegd door een elektrische wagen in 24 uur, op het beroemde circuit van Nardò in Italië. Het merk met de ster en zijn recente AMG GT XX-concept legden maar liefst 5.479 km af in twee rondjes van de klok! Dat is 1.518 km meer dan de vorige recordhouder, de Xpeng P7, die zelf nog maar net de Xiaomi YU7 had verslagen. Mercedes neemt hiermee het 24-uurrecord opnieuw in handen, dat het kort geleden ook al op zak had met de elektrische CLA. Maar Mercedes-AMG hield het daar niet bij.



Bijna 8 dagen aan 300 km/u om 25 records te breken!
Het Mercedes-AMG GT XX-concept bleef doorrijden tot hij de grens van 40.075 km overschreed, het equivalent van een volledige omtrek van de aarde, in exact 7 dagen, 13 uur, 24 minuten en 7 seconden. Nog een extra record op de teller. En hij bleef doorgaan tot ook de mijlpaal van 25.000 mijl (40.233,6 km) werd bereikt. Dankzij deze uitzonderlijke prestatie vestigde het Mercedes-AMG GT XX-concept in totaal 25 nieuwe records. Zo is het nu de elektrische auto die het meeste aantal kilometers aflegde in 12, 48, 72, 96, 120, 144 en 168 uur. Daarnaast heeft hij ook het record in handen van het snelst bereiken van 2.000, 5.000, 10.000, 20.000, 25.000, 30.000, 40.000 en 40.233,6 kilometer. Gemiddeld reed het concept meer dan 5.300 kilometer per dag, vaak aan een snelheid van 300 km/u!



Niet één, maar twee Mercedes-AMG GT XX-concepts met 17 verschillende piloten!
Dat het Mercedes-AMG GT XX-concept zo’n hoge snelheden kon aanhouden, is te danken aan zijn drie innovatieve elektromotoren, die samen meer dan 1.000 kW (1.360 pk) leveren! Theoretisch kan de AMG GT XX hiermee een topsnelheid halen van meer dan 360 km/u. De Duitse elektrische sportwagen bereikte ook gemiddelde laadvermogens van ongeveer 850 kW. Een bijkomende prestatie, mogelijk gemaakt door de 800 V AMG.EA-architectuur en de nieuwe NCMA-batterijen (nikkel, kobalt, mangaan, aluminium) van het merk met de ster. In werkelijkheid waren er zelfs twee voertuigen betrokken bij dit recordavontuur. Twee Mercedes-AMG GT XX-concepts bestuurd door maar liefst 17 verschillende piloten, waaronder Formule 1-rijder George Russell.