François Piette

3 APR 2013

vorm en functie in zachte harmonie

Door de CLS vorm te geven als een pijl, kreeg de berline meteen een adellijke uitstraling. Maar de vorm kwam duidelijk voor de functie. Dat wordt nu rechtgezet met deze Shooting Brake, een schoonheid die functionaliteit verheft tot kunst.

Shooting Brake of ‘jachtbreak’

Ooit kwam de shooting break frequent voor op de markt. Hij stond voor een chique wagen met praktische insteek maar beperkte functionaliteit. Het toppunt van snobisme. Mercedes wekt dit knappe genre opnieuw tot leven en voegt, tot ons grote plezier, twee extra deuren toe. De oefening is zeker geslaagd, de CLS Shooting Brake oogt onweerstaanbaar.

Zo lang als een jacht

Een schitterende creatie, een opwindend profiel en het formaat van een jacht van een miljardair: 4,96 meter lang, 1,89 meter breed en 1,41 meter hoog. Deze CLS Shooting Brake onderscheidt zich ook van zijn sedanbroer doordat hij vijf personen kan vervoeren. Goed nieuws is dat er ook plaats is voor de bagage: 590 tot 1.550 liter. Helemaal het einde is de houten vloer van de Designo-afdeling: de gelijkenissen met een jacht zijn treffend maar let op voor de factuur en voor schade.

Echt praktisch?

Deze CLS Shooting Brake is zonder twijfel dagelijks bruikbaar door zijn ruime en goed benutbare koffer met elektrische kofferklep en het comfortabele interieur. Uiteraard vind je er niet dezelfde ruimte als in een E-Klasse, maar het voldoet ruimschoots voor de meeste vereisten.

Sfeer boven alles

Mercedes mengt leder en kostbare materialen en verzorgt de sfeer. De afwerking verdient alleen lof en de bekleding combineert comfort, onderhoud en esthetiek. Je kunt hem moeilijk iets verwijten, de perfectie schuilt in de kleinste details. Er is wel één probleem: van dit soort auto geniet je vooral met veel opties en een volledige uitrusting. En daarvoor is een dikke portefeuille nodig. We komen er later op terug.

V6 diesel

Voor deze test kozen we de V6 diesel, die ook al het mooie weer maakt in de sedan. Uit een cilinderinhoud van drie liter haalt hij 265 pk en een fenomenaal koppel van 620 Nm vanaf 1.600 tr/min. De 7G-Tronic-automaat schakelt zacht, terwijl de reserves van de V6 stevige hernemingen mogelijk maken vanaf de laagste toeren.

Ultieme wapen

Met deze motor kan de CLS Shooting Brake vliegen: van 0 tot 100 km/u in 6,6 seconden! Gezien de prestaties en het gewicht (1,9 ton) blijft het verbruik beperkt. Reken op ongeveer 7,3 l/100 km. Audi en BMW doen wel nog beter. Mercedes kondigt een CO2-uitstoot aan van 159 g/km. In vergelijking met de rauwe 250 CDI, bijna even vinnig en nog zuiniger, drukt de V6 zich uit met een zachtere stem.

Stabiel, comfortabel en homogeen

Ondanks een gewicht van bijna twee ton, behoudt de CLS Shooting Brake een dynamisme dat past bij zijn uiterlijk. We zitten zeker niet op het niveau van een Porsche Panamera, maar de CLS gedraagt zich waardig in alle omstandigheden, stabiel als een rotsblok en voldoende wendbaar als het moet. Hoewel we zijn ‘goede manieren’ op bochtige wegen wel kunnen smaken, zijn snelwegen meer zijn ding: een prinsheerlijk comfort, uitstekende filtering, stilte, een stereo die klinkt als een symfonisch orkest, … Pure luxe!

Let op de rekening

Zoals wel vaker bij producten van dit merk stelt vooral de prijs teleur. De 250 CDI kost 62.557 euro tegenover 70.059 euro voor deze 350 CDI. De 4Matic-versie met vierwielaandrijving verandert voor 72.842 euro van eigenaar.

De basisuitrusting (350 CDI) omvat elektrische zetels, een lederen interieur, licht- en regensensoren, bixenonkoplampen, automatische klimaatregeling met twee zones en een ongelooflijke reeks veiligheidssnufjes, van een vermoeidheidsdetector tot een automatische noodrem, verkeersbordenherkenning en dodehoekbewaking.

We betreuren dat enkele kleinigheden nog een optie zijn: verwarmde zetels, de achteruitrijcamera, het sleutelloze vertreksysteem, de bandendrukcontrole enzovoort.

Conclusie

Achter zijn schitterende look schuilen praktische aspecten. De CLS Shooting Brake is zonder twijfel de meest verleidelijke break van het moment. Hij zal ongetwijfeld goed verkopen en enkele klanten afsnoepen van de ‘klassieke’ CLS. Behalve een buitensporige prijs kunnen we hem weinig verwijten. Of toch: een slecht zicht rond de auto.

Advertentie
Advertentie
Advertentie