RTR, kort voor ‘Ready to Rock’, is een Amerikaanse specialist die een aantal Ford-producten nog leuker maakt om mee te rijden. Het bedrijf biedt onderdelen voor de Bronco, de Ranger en zelfs de F-150, maar vooral ook voor de Mustang!
De Mustang RTR Spec 5 is gebaseerd op de 7de generatie van de Amerikaanse ‘Pony Car’. Maar het minste wat je kan zeggen, is dat de Amerikaanse specialist niet bepaald zachtzinnig te werk is gegaan bij de ontwikkeling van zijn nieuwste creatie! Zo ontwikkelde RTR een volledige koetswerkkit voor zijn Spec 5. Die is deels gemaakt van koolstofvezel en verandert het uiterlijk van de Mustang van top tot teen. Uiteraard worden de wielkasten daarbij aanzienlijk breder dan die van de ‘standaard’ Mustang. En dat is ook nodig om de nieuwe gesmede lichtmetalen velgen te omvatten die vooraan 10,5 duim breed zijn en aan achteraan zelfs 11 duim meten!



Een 870 pk sterke V8 met een manuele versnellingsbak!
RTR beperkte zich uiteraard niet tot de cosmetische opsmuk van de Mustang. De specialist voorzag de 5,0 liter V8 ook van een gigantische 3.0 liter Whipple compressor! Resultaat: de Mustang RTR Spec 5 braakt meer dan 640 kW (870 pk) uit en bijna 900 Nm koppel! Dat is bijna 50 pk meer dan de toch al potige Mustang GTD! Een op zijn zachtst gezegd indrukwekkende vermogen, dat uiteraard nog steeds uitsluitend naar de achterste wielen met Michelin Pilot Sport 4 robber wordt gestuurd. Om dat te doen, heb je de keuze uit twee versnellingsbakken. De motor van de Mustang RTR Spec 5 kan immers zowel met een 10-traps automatische versnellingsbak worden gecombineerd, als met een handgeschakelde zesbak!



Slechts 50 exemplaren en een vanafprijs van $ 159.999
De Amerikaanse specialist boog zich ook over het chassis van de Mustang. De RTR Spec 5 is onder meer uitgerust met een nieuwe, volledig instelbare ophanging en stabilisatorstangen. En om die 870 wild trappelende paarden terug tot stilstand te brengen, zijn er ook nieuwe remklauwen met 6 zuigers voor de vooras en met 4 voor de achteras. De prijs van de Mustang RTR Spec 5 begint vanaf $ 159.999 in de Verenigde Staten. Dat is dus nog een stuk verwijderd van de startprijs van $ 300.000 die Ford wil voor zijn GTD! Volgend jaar zullen er wel slechts 50 exemplaren gebouwd worden... Als je grote interesse hebt in deze Amerikaanse krachtpatser, weet dan dat de specialist zelfs een dealer heeft in Engeland.