Stellantis, het moederbedrijf boven Opel, lijkt de ontwikkeling van eigen technologie voor zelfrijdende auto’s op een laag pitje gezet te hebben. Maar dat belet het Duitse merk van de groep niet om onderzoek te doen naar manieren om ervoor te zorgen dat zelfrijdende auto’s veiliger en vlotter kunnen deelnemen aan het verkeer. Een AI-gestuurd systeem moet daarbij de communicatie met voetgangers en andere zwakke weggebruikers mogelijk maken.
De Opel ‘Vizor’ wordt multifunctioneel
De technologie die Opel daarvoor in samenwerking met de technische universiteit van Darmstadt ontwikkelde, werd deze week voorgesteld op het ‘International Symposium on Automotive Lighting’. Een conferentie over de verlichting op auto’s, ook dat bestaat dus... Het systeem dat de ingenieurs bedachten, is geïntegreerd in de ‘Vizor’, het glanzend zwarte stuk plastic dat de koplampen van nieuwe Opel-modellen met elkaar verbindt. In de Vizor van de Grandland die gebruikt wordt om de technologie te tonen, wordt de bestaande verlichting aangepast en geanimeerd om andere weggebruikers te kunnen waarschuwen. De verlichte ‘Blitz’ moet ook plaats maken voor een scherm waarop datzelfde logo van Opel getoond wordt, maar dat vervangen kan worden door symbolen om te communiceren met andere weggebruikers.


Kleurig en AI-gestuurd
Om dat universeel zo duidelijk mogelijk te maken, werkt Opel in de eerste plaats met kleuren. De standaardkleur van de lichtbalk is tijdens het rijden cyaan, een groenachtig blauw om aan te geven dat alles normaal verloopt. Wanneer de AI-technologie die achter het systeem zit een zwakke weggebruiker opmerkt, verandert de kleur naar magenta om de aandacht te trekken. En wanneer de zelfrijdende auto bijvoorbeeld stopt om een voetganger te laten oversteken, wordt het lichtsignaal groen en verschijnt er een symbool op het schermpje in het midden van de Vizor om aan te geven dat de voetganger zonder angst mag oversteken. Het kan helpen om een ‘Mexican standoff’ te vermijden, een situatie waarbij niemand het initiatief durft te nemen... en iedereen dus blijft staan.

Level 3 en hoger
De technologie is voorlopig ontwikkeld voor ‘Level 3’ zelfrijdende auto’s, waarin je als bestuurder niet aan het stuur hoeft te komen en niet op de weg hoeft te letten. In dat geval zal het de interactie met andere weggebruikers vlotter maken. Bij modellen die zich nog meer autonoom in het verkeer begeven, kan een communicatiemiddel nog belangrijker zijn. In die gevallen zit er immers geen bestuurder meer in de auto, en is er dus geen menselijke interactie mogelijk. Moest het systeem er ooit effectief komen, dan is een standaardisering qua kleuren en symbolen voor de hele autosector misschien geen slecht idee. Kwestie dat iedereen effectief snapt wat de auto nu eigenlijk bedoelt...
